Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Passagerare som upplever utdragna flygförseningar kan bli tvungna att gå igenom långa rättstvister med flygbolagen om de vill ha ersättning. Många ger helt och hållet upp och söker inte ersättning eftersom processen kan vara påfrestande. Flyghjälp finns till för att assistera dessa passagerare. Mot en avgift på 30% av den möjliga kompensationen tar vi hand om kundens mål mot flygbolaget. Om Flyghjälp inte lyckades säkerställa ersättning kostar det inte kunden någonting.
Företaget grundades 2014 och sysselsätter idag 35 personer. Från kontoret i Christianshavn i Köpenhamn hjälper man årligen cirka 230 000 passagerare i hela Skandinavien. Flyghjälp verkar på en konkurrensutsatt marknad som har fått många nya aktörer sedan starten år 2014. Trots detta har Flyghjälp lyckats förvärva en stor marknadsandel i Norden, till stor del genom att positionera sig som ett tillgängligt och lokalt företag med god service och kvalitet som högsta prioritet. Till exempel återspeglas den goda servicen i företagets höga Trustpilot-poäng.
Flyghjälp har tre grundare: Johan Thybo, Gustav Frederik Thybo och Philip Brechmann
Flyghjälps VD, Gustav Frederik Thybo, är kanske den i Skandinavien som vet mest om flygpassagerares rättigheter. Han har skrivit sin kandidatuppsats i ämnet och har gett expertråd för flera nyhetsartiklar och deltagit i olika forum om flygpassagerares rättigheter. Du är välkommen att ringa någon av kontakterna i våra Ritzau nyhetsrum för ett expertutlåtande eller för att få hjälp med en artikel. Där kan du också titta på våra tidigare pressmeddelanden. Eller så kan du läsa mer om Flyghjälp.
Flyghjälp har gjort beräkningar som visar att svenskarna har omkring 1,25 miljarder kronor till godo i obetalda ersättningar! Uppskattningen baserasr sig på Flyghjälps egna data, källor från Eurostat, Europa kommissionen och en undersökning från konsumentrådet.
Ungefär hälften av svenskarna vet inte att man som EU-medborgare sedan tre år tillbaka kan kräva ersättning som flyget har fördröjts mer än tre timmar. Flyghjälp har därför ett starkt fokus på att sprida kunskap om flygresenärers rättigheter. För ändamålet har vi tagit fram en kompensationskarta, som visar hur många miljoner kronor i ersättningar det finns till godo i varje kommun.