Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
OBS! Flyghjälp tar inte ärenden som avser extrautgifter. Nedan följer information till flygpassagerare om deras rättigheter i tillfälle av extrautgifter i samband med försenat eller inställt flyg.
Om du har otur och råkar ut för att en flygavgång är försenad eller inställd, har du - utöver din egentliga kompensation – möjligtvis krav på at få ersättning för utgifter till mat & dryck, transport och hotelluppehåll. Det kan dock vara svårt att se i genom, vad man egentligen är berättigad till, så det har vi försökt att sammanfatta här.
Som utgångspunkt har du först rätt till kompensation för en flygförsening, när avgången är 3 timmar eller mer försenad, men faktiskt har du rättigheter, som du bör känna till, så snart ditt flyg är försenat mer än 2 timmar. Efter två timmars försening har du rätt till att skicka mails och genomföra två telefonsamtal från en linje, som flygbolaget ställer till rådighet.
Flygbolaget är också förpliktade till att sörja för mat & dryck om förseningen är märkbart längre. Faktiskt kan du redan efter 2 timmar ha rätt till mat & dryck, om du flyger en kortare distans, och efter 3 timmar om du skall ut på en längre flygtur. Detta kallas flygbolaget försyningsplikt.
Förordningen tillskriver, att du kan göra krav på mat & dryck om du har:
Det du kan förvänta att få ersättning till är måltider inom ett rimligt prisläge. På en svensk flygplats vill det som regel vara mellan 85 – 150 kr pr. person. Du kan inte få ersättning för alkohol, cigaretter och matvaror, som är dyrare. För att vi skall kunna få dina utgifter återbetalda från flygbolaget skall du komma ihåg att spara alla kvitton.
Om förseningen är av en sådan karaktär, att du får behov för övernattning, kan du kräva att flygbolaget betalar för hotellövernattning och eventuellt transport till och från hotellet. Här är det igen viktigt, att du väljer ett hotell i en förnuftig prisklass, då du annars kan riskera, att flygbolaget vägrar att återbetala dina utgifter eller enbart vill ersätta en del av dina omkostnader.
Som utgångspunkt är det inte några fasta rättningslinjer för, när en försening eller inställning berättigar till en hotellövernattning. Typisk vill du i en situation, där ditt flyg har blivit inställt sent om kvällen och det är inte en planlagd avgång ännu och det finns möjlighet att inlogera dig på ett hotell i en omedelbar närhet av flygplatsen.
Vid en inställning eller försening, vill du ofta ha möjlighet för att konsultera det med flygbolagets personal, som är tillgänglig på flygplatsen eller via deras kundservice. Vi rekommenderar alltid, att du försöker att uppnå kontakt med en representant för flygbolaget, innan du uppsöker ett hotell. Den anställda hos flygbolaget vill orientera dig om, när ditt flyg förväntas ankomma och kan ge dig vägledning i förhållanden till vilket hotell, du bör välja.
Vid försening eller inställning av en längre varighet än 5 timmar, kan du alternativt välja att avbryta resan och få pengarna tillbaka för biljettpriset. I detta tillfälle har du dock inte längre krav på omläggning av resan.
Även om du väljer att avbryta resan och får ersättning för utgifterna på biljetten, så förlorar du inte din kompensationsrätt. Om nu din försening eller inställning är berättigad till kompensation, har du möjlighet att göra ditt krav gällande hos flygbolaget. Vid att skriva in alla detaljerna omkring förseningen, kan du i våran kalkylator få en indikation på, hur stort belopp du är berättigad till.
Ovanstående rättigheter ingår i EU-förordning 2004/61 om flygpassagerares rättigheter. Författningen är gällande när du flyger från Europa eller till Europa med ett EU- flygbolag.
OBS! Flyghjälp tar inte ärenden som avser extrautgifter. Nedan följer information till flygpassagerare om deras rättigheter i tillfälle av extrautgifter i samband med försenat eller inställt flyg.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt