Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Blev ditt flyg inställt? Här kan du läsa om dina möjligheter och rättigheter att få ersättning
Om ditt flyg blev inställt kan du vara berättigad upp till 7.200 kr. i ersättning, såvida inte inställningen beror på "extraordinära omständigheter", såsom extremt väder eller oroligheter i området du reser till.
Upprätta ett ärende angående:
Återbetalning eller ombokning
Möjlig ersättning
Snabb bedömning med flygkalkylatorn
Extra utgifterI vissa fall har du även rätt till:
Viktigt att veta:På Flyghjälp handlägger vi endast ärenden för själva flyget och inte extra kostnaderna för mat och dryck eller hotell. Det är vår erfarenhet att flygbolagen drar sig för att betala ut ersättning och återbetalning av biljettpriset, och inte återbetalning av merkostnader. Därför rekommenderar vi alltid att kunder själva tar kontakt när det gäller ersättning av extra utgifter. |
Enligt EU-förordning 261/2004 har du rätt till återbetalning och ersättning vid ett inställt flyg. Den här typen av ärenden är dock betydligt mer komplicerade än ärenden som rör flygförseningar, då ersättningen beror på när du fick beskedet om att flyget blivit inställt. Det första du ska göra är att:
För att begära ersättning för ditt inställda flyg har du två alternativ:
På Flyghjälp står vi redo med ett helt team av experter som vet exakt hur ditt ärende ska hanteras, och vi känner till dina rättigheter. Vårt team består av advokater, experter och ärendehanterare redo att hjälpa dig om du har fått flyget inställt.
Det tar bara 3 minuter att skapa ett ärende, sen klarar vi resten. Såhär går processen till:
Flyghjälp har redan hjälpt nästan 400 000 passagerare – ska vi hjälpa dig också? I skrivande stund har vi samlat in mer än 525 miljoner SEK i ersättning från flygbolag i samband med förseningar och inställda flyg.
Det kostar till och med inga pengar att använda Flyghjälp om fallet inte kan vinnas. Vi arbetar utifrån principen "no cure, no pay", och tar bara en liten del när målet är vunnet.
Ansök nu
Om du väljer att själv söka ersättning för ett inställt flyg, finns det flera steg att följa för att säkerställa att dina rättigheter enligt EU-förordning 261/2004 tillgodoses.
Nedan går vi igenom allt du behöver veta om dina rättigheter vid ett inställt flyg.
Rikta alltid ditt krav direkt till flygbolaget, även om du bokat resan via en resebyrå. Om din resa involverar flera flygbolag, kontakta det bolag som ansvarade för den inställda flygningen. Skicka ditt krav skriftligen och bifoga nödvändiga underlag, såsom kvitton och biljetter. I Sverige måste du skicka in ditt krav inom två månader.
Efter att du skickat in din reklamation, vänta på svar från flygbolaget. Det är vanligt att det tar några veckor, men om du inte fått svar inom sex veckor kan du gå vidare med ditt ärende.
Om flygbolaget avslår ditt krav eller inte svarar, kan du:
Kom ihåg att alltid spara alla relevanta dokument och kvitton, eftersom du kan behöva dem som bevis i din ansökan om ersättning.
Som huvudregel har du rätt till ersättning om du anländer till din destination senare än tre timmar efter den aviserade ankomsttiden. Om du anländer till din destination mindre än tre timmar efter att du ursprungligen skulle ha anlänt, har du därför inte rätt till ersättning. Det finns dock särskilda fall där du kan få ersättning om du är mer än två timmar försenad. Men som utgångspunkt är det en 3 timmars försening som kan innebära ersättning.
Observera att flera flygbolag ofta betraktar "touch down", eller när flygplanet står helt stilla, som den faktiska ankomsttiden. Detta är dock inte korrekt i förhållande till din rätt till ersättning. Den faktiska ankomsttiden är först när planet har landat, dörrarna har öppnats och passagerarna har fått tillstånd att lämna planet.
Har du rätt till ersättning?
Nedan kan du se vad du kan få i ersättning vid inställt flyg, räknat i SEK per flyg samt passagerare
Orsak | Försenad ankomstid | Flygningar under 1.500 km | Flygningar 1.501 - 3.500 km | Flygningar över 3.500 km mellan EU-länder | Flygningar över 3.500 km till/från EU-länder |
---|---|---|---|---|---|
Inställt* | 2 – 3 timmar | 3.000 kr. | 2.400 kr. | 2.400 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | 3 – 4 timmar | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | Mer än 4 timmar** | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
Överbokat | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
*Om avbokningen sker mindre än 7 dagar före den planerade avgången.
** Om avbokningen sker mellan 14-7 dagar före den planerade avgången.
Din rätt till ersättning vid inställt flyg beror på när det meddelas att flyget blivit inställt, men även flygets sträcka. Om du är osäker på hur mycket pengar du kan ha rätt till vid ett inställt flyg kan du enkelt få svar genom att använda vår ersättningskalkylator. Ange bara din avgångs- och ankomstdestination, information om ditt flygbolag och resa samt när du informerades om avbokningen.
Skapa ärende nu
Du har inte rätt till ersättning om:
När fick du besked om inställningen? | Vad erbjöds istället? | Har du rätt till ersättning? |
---|---|---|
Mer än 14 dagar innan avgång | Spelar ingen roll vad som erbjöds | ❌ Nej |
7–14 dagar innan avgång | Ny avgång max 2 timmar tidigare och ankomst max 4 timmar senare | ❌ Nej |
7–14 dagar innan avgång | Ny avgång mer än 2 timmar tidigare eller ankomst mer än 4 timmar senare | ✅ Ja |
Mindre än 7 dagar innan avgång | Ny avgång max 1 timme tidigare och ankomst max 2 timmar senare | ❌ Nej |
Mindre än 7 dagar innan avgång | Ny avgång mer än 1 timme tidigare eller ankomst mer än 2 timmar senare | ✅ Ja |
Mindre än 14 dagar innan avgång | Du fick inget alternativflyg alls | ✅ Ja |
Som flygpassagerare har du 10 års preskription enligt svensk lag. Det innebär att om du har fått ett flyg inställt under de senaste 10 åren kan du ha rätt till ekonomisk ersättning, men det är ett krav att du har lämnat in klagomålet till flygbolaget inom 2 månader efter att flyget blivit inställt.
Observera att om du är bosatt i ett annat land kan preskriptionstider och regler för klagomål vara kortare eller längre.
Det är flygbolagets ansvar att bevisa när du fått meddelande om det inställda flyget. Vi rekommenderar därför att spara alla handlingar och bevis på när du faktiskt fick beskedet.
Du har inte heller rätt till ersättning om du själv avbokar ditt flyg.
Om det inställda flyget beror på 'extraordinära omständigheter', dvs. en situation som ligger utanför flygbolagets kontroll, har du tyvärr inte rätt till ersättning.
Sådana extraordinära omständigheter är till exempel:
Det är ingen händelse som automatiskt klassas som en extraordinär omständighet, varje situation bedöms individuellt. I första hand är det flygbolaget som gör den initiala bedömningen och avgör om de anser att omständigheterna var utanför deras kontroll, och därmed om de tänker betala ut kompensation eller inte. För att slippa ersättning måste flygbolaget kunna visa att de gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika att flyget blev inställt eller försenat.
I vissa fall kvalificerar flygbolaget orsaken till det inställda flyget som en "extraordinär omständighet", även om orsaken egentligen inte är en "extraordinär omständighet". Flygbolaget gör detta i ett försök att undvika sin ersättningsskyldighet.
Är du osäker på om en "extraordinär omständighet" var orsaken till att ditt flyg ställdes in? När du skapa ett ärende med Flyghjälp, ser vi till att ta reda på vad som orsakade det inställda flyget, även om flygbolaget kanske inte är helt uppriktigt i deras första tillkännagivande.
När ditt flyg blir inställt har du utöver en ny eller ombokad flygbiljett även rätt till praktisk assistans från flygbolaget under väntetiden. Detta innefattar måltider och dryck, två kostnadsfria telefonsamtal (eller motsvarande i form av mejl), samt hotellövernattning och transport mellan hotell och flygplats om det krävs. Dessa rättigheter gäller oavsett vad som orsakat inställningen, även om det rör sig om så kallade extraordinära omständigheter, som normalt inte ger rätt till ekonomisk kompensation.
Om flygbolaget inte har erbjudit denna assistans i samband med att flyget ställts in, har du rätt att själv köpa nödvändiga tjänster och sedan begära ersättning för utläggen från bolaget. Glöm då inte att spara alla kvitton, eftersom du måste kunna bevisa dina utgifter. Flygbolagen är endast skyldiga att ersätta rimliga utgifter som står i proportion till förseningens omfattning. Det innebär till exempel att lyxhotell, alkohol eller andra onödigt höga kostnader inte ersätts.
Vid en försening som uppstår till följd av det inställda flyget, exempelvis om du blir kvar flera timmar på flygplatsen, utlöses rätten till måltider och andra förmåner redan efter två timmars försening, beroende på resans längd.
OBS: Flyghjälp hanterar inte ärenden som involverar andra extrakostnader än nya flygbiljetter. Ovanstående är allmän information för flygpassagerare gällande deras rättigheter avseende extra kostnader i samband med en flygförsening eller inställt flyg.
EU-förordning 261/2004 är en gemensam regel inom EU som fastställer flygpassagerares rättigheter vid förseningar, inställda flyg eller nekad ombordstigning. Förordningen gäller inte bara inom EU, utan även vid resor till eller från EU, förutsatt att flygningen sker med ett EU-registrerat flygbolag. Syftet är att ge passagerare ett grundläggande skydd genom rätt till ombokning, återbetalning, praktisk assistans och i vissa fall ekonomisk kompensation. Förordningen ställer också krav på att flygbolagen ska informera passagerarna om deras rättigheter och agera skyndsamt vid störningar. Ett centralt inslag är att det är flygbolaget som har bevisbördan för om och när information om en inställd flygning lämnats, samt om händelsen orsakats av så kallade extraordinära omständigheter.
Låt Flyghjälp hjälpa dig att få korrekt kompensation för ditt inställda flyg. Det tar bara 3 minuter att skapa ett ärende – sen klarar vi resten.
Flyghjälp är på din sida, och det betyder att vi arbetar utifrån principen "no cure, no pay". Du behöver därför inte betala en krona om du inte har rätt till ersättning i samband med att ditt flyg ställts in. Det är så vi säkerställer att du får en bra upplevelse av vår tjänst.
Vi kräver betalning först när målet är vunnet. Det innebär att vi drar av vårt arvode från flygbolagets betalning och endast från det belopp vi tar in.
Du kan se en komplett prislista här.
Ibland väljer flygbolagen att erbjuda kuponger som kompensation för det inställda flyget istället för kontant ersättning. Det kan vara frestande att acceptera dessa vouchers, eftersom du slipper starta ett ärende. Du bör dock tänka efter innan du säger ja.
Läs alltid villkoren noggrant innan. Du bör också vara medveten om:
Du har därför ett fritt val att säga ja eller nej om flygbolaget erbjuder en voucher som kompensation för det inställda flyget. Många tycker att vouchern är lättare, eftersom de själva inte behöver slåss med flygbolaget för att få tillbaka pengarna, det är just här Flyghjälp är dina experter.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt