Flyghjalp-logo-2.png

Ersättning för inställt flyg - dina rättigheter

Blev ditt flyg inställt? Här kan du läsa om dina möjligheter och rättigheter att få ersättning

Ansök om ersättning

Om ditt flyg blev inställt kan du vara berättigad upp till 7.200 kr. i ersättning, såvida inte inställningen beror på "extraordinära omständigheter", såsom extremt väder eller oroligheter i området du reser till.

Dina rättigheter vid ett inställt flyg - sammanfattat

 

Återbetalning eller ombokning

  • Du har rätt till återbetalning av hela biljettpriset, eller
  • En returbiljett till din ursprungliga avreseort (om du redan har påbörjat resan), eller
  • En ny flygbiljett till slutdestinationen så snart som möjligt.
    • Om flygbolaget inte kan erbjuda en snabb avgång själva, ska de betala för en alternativ resa med ett annat flygbolag.
  • Du kan även välja att boka om till ett senare avresedatum enligt eget önskemål (i mån av tillgänglighet).

 

Möjlig ersättning

  • Utöver återbetalning eller ombokning kan du ha rätt till ekonomisk ersättning beroende på:
    • Hur lång förseningen är
    • Hur långt du skulle ha rest
    • När du blev informerad om inställningen

 

Snabb bedömning med flygkalkylatorn

  • Hur mycket ersättning du kan ha rätt till
  • Vad som gäller i just din situation
  • Till kalkylatorn 

 

Extra utgifter

I vissa fall har du även rätt till:

  • Mat och dryck
  • Transport till och från flygplatsen
  • Hotellboende om flyget ställs in nära avgångstid

 

Viktigt att veta:

På Flyghjälp handlägger vi endast ärenden för själva flyget och inte extra kostnaderna för mat och dryck eller hotell. Det är vår erfarenhet att flygbolagen drar sig för att betala ut ersättning och återbetalning av biljettpriset, och inte återbetalning av merkostnader. Därför rekommenderar vi alltid att kunder själva tar kontakt när det gäller ersättning av extra utgifter.

 

Mitt flyg är inställt- vad ska jag göra?

Enligt EU-förordning 261/2004 har du rätt till återbetalning och ersättning vid ett inställt flyg. Den här typen av ärenden är dock betydligt mer komplicerade än ärenden som rör flygförseningar, då ersättningen beror på när du fick beskedet om att flyget blivit inställt. Det första du ska göra är att:

  • Spara alla resehandlingar och kvitton relaterade till det inställda flyget. Detta kan till exempel vara ett boardingkort, eventuellt en ny flygbiljett, skärmdumpar på kommunikation med flygbolaget, kvitton på extra kostnader för mat och dryck samt kvitton för ev. nödvändig logi och transport.

 

Ansök om kompensation steg för steg

För att begära ersättning för ditt inställda flyg har du två alternativ:

 

Alternativ 1: Låt Flyghjälp göra det åt dig

På Flyghjälp står vi redo med ett helt team av experter som vet exakt hur ditt ärende ska hanteras, och vi känner till dina rättigheter. Vårt team består av advokater, experter och ärendehanterare redo att hjälpa dig om du har fått flyget inställt. 

 

Det tar bara 3 minuter att skapa ett ärende, sen klarar vi resten. Såhär går processen till:

 

  1. Du kontaktar Flyghjälp och skickar all nödvändig information.
  2. Vi utformar ett juridiskt anspråk.
  3. Om flygbolaget avslår kravet har vi möjlighet att köpa tillgång till relevant information och teknisk data angående det inställda flyget, vilket kan hjälpa i fallet.
  4. Om flygbolaget ändå avslår kravet och vår bedömning är att du har rätt till ersättning kan vi komma att ta ditt ärende till domstol eller andra juridiska organ.
  5. I slutändan kan vi föra ärendet till kronofogden, som kan få tillbaka pengarna

Flyghjälp har redan hjälpt nästan 400 000 passagerare – ska vi hjälpa dig också? I skrivande stund har vi samlat in mer än 525 miljoner SEK i ersättning från flygbolag i samband med förseningar och inställda flyg.

Det kostar till och med inga pengar att använda Flyghjälp om fallet inte kan vinnas. Vi arbetar utifrån principen "no cure, no pay", och tar bara en liten del när målet är vunnet.

 

Ansök nu

 

Alternativ 2: Sök ersättning på egen hand

Om du väljer att själv söka ersättning för ett inställt flyg, finns det flera steg att följa för att säkerställa att dina rättigheter enligt EU-förordning 261/2004 tillgodoses.

 

Steg 1: Ta reda på dina rättigheter

Nedan går vi igenom allt du behöver veta om dina rättigheter vid ett inställt flyg.

 

Steg 2: Kontakta flygbolaget

Rikta alltid ditt krav direkt till flygbolaget, även om du bokat resan via en resebyrå. Om din resa involverar flera flygbolag, kontakta det bolag som ansvarade för den inställda flygningen. Skicka ditt krav skriftligen och bifoga nödvändiga underlag, såsom kvitton och biljetter. I Sverige måste du skicka in ditt krav inom två månader.

 

Steg 3: Vänta på svar

Efter att du skickat in din reklamation, vänta på svar från flygbolaget. Det är vanligt att det tar några veckor, men om du inte fått svar inom sex veckor kan du gå vidare med ditt ärende.

 

Steg 4: Om flygbolaget nekar ditt krav

Om flygbolaget avslår ditt krav eller inte svarar, kan du:

  • Om du rest med ett svenskt flygbolag: Gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden ARN för att få en bedömning. Det kostar 150 kronor att göra en anmälan.
  • Om du rest med ett utländskt flygbolag: Om du endast kräver kompensation (det vill säga ett schablonbelopp på 250–600 euro för förlorad tid) ska du i första hand vända dig till den ansvariga instansen i det land du flög från eller skulle flyga från. Dessa instanser hanterar klagomål enligt EU-förordningen, men alla behandlar inte enskilda ärenden. Om du däremot kräver ersättning för konkreta kostnader, till exempel mat, hotell eller förlorad inkomst, ska du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. 

Kom ihåg att alltid spara alla relevanta dokument och kvitton, eftersom du kan behöva dem som bevis i din ansökan om ersättning.

 

När har jag rätt till ersättning vid inställt flyg?

Som huvudregel har du rätt till ersättning om du anländer till din destination senare än tre timmar efter den aviserade ankomsttiden. Om du anländer till din destination mindre än tre timmar efter att du ursprungligen skulle ha anlänt, har du därför inte rätt till ersättning. Det finns dock särskilda fall där du kan få ersättning om du är mer än två timmar försenad. Men som utgångspunkt är det en 3 timmars försening som kan innebära ersättning. 

Observera att flera flygbolag ofta betraktar "touch down", eller när flygplanet står helt stilla, som den faktiska ankomsttiden. Detta är dock inte korrekt i förhållande till din rätt till ersättning. Den faktiska ankomsttiden är först när planet har landat, dörrarna har öppnats och passagerarna har fått tillstånd att lämna planet. 

 

 

Har du rätt till ersättning?

Hur mycket kan jag förvänta mig i kompensation vid inställt flyg?

Nedan kan du se vad du kan få i ersättning vid inställt flyg, räknat i SEK per flyg samt passagerare

Orsak Försenad ankomstid Flygningar under 1.500 km Flygningar 1.501 - 3.500 km Flygningar över 3.500 km mellan EU-länder Flygningar över 3.500 km till/från EU-länder
Inställt* 2 – 3 timmar 3.000 kr. 2.400 kr. 2.400 kr. 3.500 kr.
Inställt/försenat 3 – 4 timmar 3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 3.500 kr.
Inställt/försenat Mer än 4 timmar** 3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 7.200 kr.
Överbokat   3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 7.200 kr.

*Om avbokningen sker mindre än 7 dagar före den planerade avgången.

** Om avbokningen sker mellan 14-7 dagar före den planerade avgången.

Din rätt till ersättning vid inställt flyg beror på när det meddelas att flyget blivit inställt, men även flygets sträcka. Om du är osäker på hur mycket pengar du kan ha rätt till vid ett inställt flyg kan du enkelt få svar genom att använda vår ersättningskalkylator. Ange bara din avgångs- och ankomstdestination, information om ditt flygbolag och resa samt när du informerades om avbokningen.

 

Skapa ärende nu

När har jag inte rätt till ersättning vid inställt flyg?

Du har inte rätt till ersättning om:

  • Inställt flyg uppstår på grund av "extraordinära omständigheter" (läs mer längre ner på sidan)
  • Du har meddelats om att flyget blivit inställt minst två veckor före avresa
  • Du har meddelats om avbokningen minst sju dagar före avgång och erbjuds en ombokning av resan som kommer senast två timmar före eller senast fyra timmar efter den ursprungligt planerade resan
  • Du har fått besked om att flyget blivit inställt mindre än sju dagar före avgång och erbjuds en ombokning av resan, som anländer senast en timme före och senast två timmar efter den ursprungligt planerade resan
När fick du besked om inställningen? Vad erbjöds istället? Har du rätt till ersättning?
Mer än 14 dagar innan avgång Spelar ingen roll vad som erbjöds ❌ Nej
7–14 dagar innan avgång Ny avgång max 2 timmar tidigare och ankomst max 4 timmar senare ❌ Nej
7–14 dagar innan avgång Ny avgång mer än 2 timmar tidigare eller ankomst mer än 4 timmar senare ✅ Ja
Mindre än 7 dagar innan avgång Ny avgång max 1 timme tidigare och ankomst max 2 timmar senare ❌ Nej
Mindre än 7 dagar innan avgång Ny avgång mer än 1 timme tidigare eller ankomst mer än 2 timmar senare ✅ Ja
Mindre än 14 dagar innan avgång Du fick inget alternativflyg alls ✅ Ja

 

I Sverige behöver du reklamera inom 2 månader

Som flygpassagerare har du 10 års preskription enligt svensk lag. Det innebär att om du har fått ett flyg inställt under de senaste 10 åren kan du ha rätt till ekonomisk ersättning, men det är ett krav att du har lämnat in klagomålet till flygbolaget inom 2 månader efter att flyget blivit inställt.

Observera att om du är bosatt i ett annat land kan preskriptionstider och regler för klagomål vara kortare eller längre.


Det är flygbolagets ansvar att bevisa när du fått meddelande om det inställda flyget. Vi rekommenderar därför att spara alla handlingar och bevis på när du faktiskt fick beskedet.

Du har inte heller rätt till ersättning om du själv avbokar ditt flyg.

 

Avbokning på grund av "extraordinära omständigheter" eller “force majeure"

Om det inställda flyget beror på 'extraordinära omständigheter', dvs. en situation som ligger utanför flygbolagets kontroll, har du tyvärr inte rätt till ersättning.

 

Sådana extraordinära omständigheter är till exempel:

  • Externa strejker (t.ex. bland flygplatspersonal, men inte om det är flygbolagets egna personal som strejkar)
  • Ovanliga väderförhållanden (väderförhållanden som minskar sikten och utgör en säkerhetsrisk)
  • Terror/militärkupp (omständigheter som utgör ett hot mot allmänheten)
  • Utegångsförbud/flygförbud
  • Akut sjukdom eller ohälsa hos passagerare
  • Säkerhetsåtgärder på flygplatsen
  • Vissa tekniska fel på flygplanet

 

Vem avgör om det är extraordinära omständigheter?

Det är ingen händelse som automatiskt klassas som en extraordinär omständighet, varje situation bedöms individuellt. I första hand är det flygbolaget som gör den initiala bedömningen och avgör om de anser att omständigheterna var utanför deras kontroll, och därmed om de tänker betala ut kompensation eller inte. För att slippa ersättning måste flygbolaget kunna visa att de gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika att flyget blev inställt eller försenat. 


I vissa fall kvalificerar flygbolaget orsaken till det inställda flyget som en "extraordinär omständighet", även om orsaken egentligen inte är en "extraordinär omständighet". Flygbolaget gör detta i ett försök att undvika sin ersättningsskyldighet.


Är du osäker på om en "extraordinär omständighet" var orsaken till att ditt flyg ställdes in? När du skapa ett ärende med Flyghjälp, ser vi till att ta reda på vad som orsakade det inställda flyget, även om flygbolaget kanske inte är helt uppriktigt i deras första tillkännagivande.

 

Ersättning för extra utgifter

När ditt flyg blir inställt har du utöver en ny eller ombokad flygbiljett även rätt till praktisk assistans från flygbolaget under väntetiden. Detta innefattar måltider och dryck, två kostnadsfria telefonsamtal (eller motsvarande i form av mejl), samt hotellövernattning och transport mellan hotell och flygplats om det krävs. Dessa rättigheter gäller oavsett vad som orsakat inställningen, även om det rör sig om så kallade extraordinära omständigheter, som normalt inte ger rätt till ekonomisk kompensation.

Om flygbolaget inte har erbjudit denna assistans i samband med att flyget ställts in, har du rätt att själv köpa nödvändiga tjänster och sedan begära ersättning för utläggen från bolaget. Glöm då inte att spara alla kvitton, eftersom du måste kunna bevisa dina utgifter. Flygbolagen är endast skyldiga att ersätta rimliga utgifter som står i proportion till förseningens omfattning. Det innebär till exempel att lyxhotell, alkohol eller andra onödigt höga kostnader inte ersätts.

Vid en försening som uppstår till följd av det inställda flyget, exempelvis om du blir kvar flera timmar på flygplatsen, utlöses rätten till måltider och andra förmåner redan efter två timmars försening, beroende på resans längd.


OBS: Flyghjälp hanterar inte ärenden som involverar andra extrakostnader än nya flygbiljetter. Ovanstående är allmän information för flygpassagerare gällande deras rättigheter avseende extra kostnader i samband med en flygförsening eller inställt flyg.

 

Om EU-förordning 261/2004

EU-förordning 261/2004 är en gemensam regel inom EU som fastställer flygpassagerares rättigheter vid förseningar, inställda flyg eller nekad ombordstigning. Förordningen gäller inte bara inom EU, utan även vid resor till eller från EU, förutsatt att flygningen sker med ett EU-registrerat flygbolag. Syftet är att ge passagerare ett grundläggande skydd genom rätt till ombokning, återbetalning, praktisk assistans och i vissa fall ekonomisk kompensation. Förordningen ställer också krav på att flygbolagen ska informera passagerarna om deras rättigheter och agera skyndsamt vid störningar. Ett centralt inslag är att det är flygbolaget som har bevisbördan för om och när information om en inställd flygning lämnats, samt om händelsen orsakats av så kallade extraordinära omständigheter.


Låt Flyghjälp hjälpa dig att få korrekt kompensation för ditt inställda flyg. Det tar bara 3 minuter att skapa ett ärende – sen klarar vi resten.

 

Vanliga frågor

Vad kostar det att ta hjälp av Flyghjälp?

Flyghjälp är på din sida, och det betyder att vi arbetar utifrån principen "no cure, no pay". Du behöver därför inte betala en krona om du inte har rätt till ersättning i samband med att ditt flyg ställts in. Det är så vi säkerställer att du får en bra upplevelse av vår tjänst.

Vi kräver betalning först när målet är vunnet. Det innebär att vi drar av vårt arvode från flygbolagets betalning och endast från det belopp vi tar in.

Du kan se en komplett prislista här.

 

Ska jag välja kuponger eller kontant kompensation vid inställt flyg?

Ibland väljer flygbolagen att erbjuda kuponger som kompensation för det inställda flyget istället för kontant ersättning. Det kan vara frestande att acceptera dessa vouchers, eftersom du slipper starta ett ärende. Du bör dock tänka efter innan du säger ja.

 

Läs alltid villkoren noggrant innan. Du bör också vara medveten om:

  • Du har rätt att tacka nej till vouchers och därmed få dina pengar återbetalda inom 7 dagar.
  • Om du accepterar en voucher måste du vara medveten om att du kommer att förlora dina pengar om flygbolaget senare går i konkurs och du ännu inte har använt vouchern.
  • Det kan finnas begränsningar för när eller på vilka flyg en voucher kan användas.

 

Du har därför ett fritt val att säga ja eller nej om flygbolaget erbjuder en voucher som kompensation för det inställda flyget. Många tycker att vouchern är lättare, eftersom de själva inte behöver slåss med flygbolaget för att få tillbaka pengarna, det är just här Flyghjälp är dina experter.

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder

 Vi vinner 98% av våra ärenden

 Riskfritt - enkelt och snabbt