Flyghjalp-logo-2.png

Ersättning försenat flyg - Bli kompenserad vid flygförsening

Har du råkat ut för en för ett försenat flyg? Du har rätt till kompensation, och det hjälper vi dig att få → Läs om dina rättigheter vid flygförsening här.

Ansök om ersättning

 

Ersättning för försenat flyg: Få den kompensation du har rätt till

 

Visste du att om du inom de senaste 2 månaderna har upplevt en flygförsening eller inställt flyg, har du möjlighet att få upp till 7.200 kr. i kompensation enligt EU-förordning 261/2004? På Flyghjälp är vi experter på passagerares rättigheter när det gäller flygningar. Vi hjälper dig att kräva den kompensation du har rätt till från flygbolaget.

Dina rättigheter vid flygförsening - kortfattat

 

Snabb översikt över dina rättigheter vid försenat flyg

  • Som en allmän regel har du rätt till kompensation från 3.000 kr. till 7.200 kr. för en flygförsening om du anländer till din resedestination 3 timmar eller mer senare än planerat.
  • Om du väntar i 2 timmar eller mer på flygplatsen har du rätt till måltider och förfriskningar.

 

För att vara berättigad till kompensation krävs det:

  • Incheckning i tid
  • Uppleva flygförseningen inom de senaste 2 månaderna
  • Att flygförseningen är flygbolagets ansvar
  • Ditt flyg avgår från en EU-flygplats (oavsett flygbolag) eller landar på en EU-flygplats (om det är ett europeiskt flygbolag)

 

Du kan ha rätt till kompensation oavsett om du reser på din egen semester, i arbetet eller om du köpte din flygning som en del av en paketresa.


Om du vill läsa mer om dina rättigheter kan du hitta den fullständiga översikten längre ner på denna sida, där vi har samlat all den nödvändiga information du behöver.

Vi hjälper dig att få den ersättning du har rätt till

På Flyghjälp.se gör vi det enkelt för dig att hävda dina rättigheter och kräva ersättning från flygbolaget. Med vår ersättningskalkylator kan du enkelt ta reda på om du har rätt till ersättning eller inte. Vi tar ditt ärende vidare och ser till att du får den ersättning du har rätt till.

Vad ska jag göra när mitt flyg är försenat?

Om du råkat ut för en flygförsening finns några saker du kan göra på direkten för att säkerställa den mest effektiva kompensationsprocessen. Först och främst bör du ta kontakt med ditt flygbolag. De är ansvariga för att hjälpa dig med ombokning, återbetalning och ersättning. Om förseningen är längre än två timmar ska flygbolaget också bistå med hjälp på plats, som att ge ut matkuponger eller betala för hotellrum om det är nödvändigt. Dessa utgifter kan även kompenseras i efterhand om de är direkt relaterade till den ofrivilliga förseningen. Spara isåfall alla kvitton.

 

Gör detta för bäst chans till ersättning: 

När ditt flyg är försenat och du vill kräva kompensation finns det några saker du bör vara medveten om:

  • Spara alla relevanta resehandlingar. Detta inkluderar ditt boardingkort och alla kvitton eller parkeringsbiljetter om det är tillämpligt.
  • Be ditt flygbolag om ett förseningsintyg, en skriftlig bekräftelse på flygförseningen. Intyget kan se annorlunda ut men ska finnas på deras hemsida eller erhållas via kundservice. Intyget bör innehålla information om förseningen och dess orsak.
  • Ta bilder som bevis på din flygförsening. Det kan vara bilder av skärmar och skärmdumpar av din kommunikation med flygbolaget.
  • Notera den nya ankomsttiden till din resedestination.
  • Be flygbolaget att betala för dina måltider och/eller förfriskningar. Spara kvitton för mat och dryck du konsumerar på flygplatsen medan du väntar på nästa flyg.
  • Underteckna inte eller acceptera några erbjudanden som kan avstå dina rättigheter, eftersom du kan förlora din rättmätiga kompensation.
  • Du kan välja att vänta eller avbryta flygningen om förseningen varar i mer än 5 timmar.
    Vid en långvarig försening kan du be flygbolaget att betala för ett hotellrum för övernattning. Kom ihåg att spara alla kvitton.
  • Spara alla ytterligare kvitton om din flygförsening skulle kosta dig extra pengar.
  • Lämna in ditt ärende till Flyghjälp och låt oss hjälpa dig att få din rättmätiga kompensation.

 

Återbetalning eller ombokning av flygbiljett

Vid förseningar eller inställda flyg är det flygbolagets ansvar att erbjuda passagerarna alternativ för att lösa situationen. Du har alltså rätt att välja mellan att få din biljett återbetald eller att bli ombokad till en ny avgång. Flygbolaget ska erbjuda dessa alternativ, och det är upp till dig att välja det som passar bäst.

 

Vad säger lagen?

Rätten till ekonomisk kompensation för flygförseningar anges inte explicit i lagen. Dock har det genom rättspraxis etablerats att passagerare som upplever förseningar på mer än tre timmar har rätt till kompensation, eftersom det betraktas som likvärdigt med ett inställt flyg.

 

När har jag rätt till kompensation för ett försenat flyg?

Din rätt till kompensation beror på hur sent flyget är, mätt i tid från det att du anländer till din slutdestination. Vanligtvis får du kompensation om du är försenad mer än tre timmar, och enligt lag anses du ha "ankommit" när flygplansdörrarna öppnas och passagerare får gå av.

 

Du har generellt sett rätt till kompensation om du:

  • Reser från ett EU-land
  • Reser till ett EU-land med ett EU-baserat flygbolag (det finns undantag från denna regel, som schweiziska och norska flygbolag, som kan påverka din rätt till kompensation)'

 

Till exempel, om du flyger från USA till Dubai, omfattas du inte av lagstiftningen och har ingen rätt till kompensation för flygförseningar, även om ditt flyg är försenat mer än tre timmar. Samma sak gäller när du flyger till Europa med icke-EU-flygbolag som American Airlines, eftersom de inte är EU-baserade flygbolag.

 

 

Har du rätt till ersättning?

Hur mycket kompensation kan jag förvänta mig?

Här är din kompensation beräknad i SEK per passagerare:

Orsak Försenad ankomstid Flygningar under 1.500 km Flygningar 1.501 - 3.500 km Flygningar över 3.500 km mellan EU-länder Flygningar över 3.500 km till/från EU-länder
Inställt* 2 – 3 timmar 3.000 kr. 2.400 kr. 2.400 kr. 3.500 kr.
Inställt/försenat 3 – 4 timmar 3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 3.500 kr.
Inställt/försenat Mer än 4 timmar** 3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 7.200 kr.
Överbokat   3.000 kr. 4.700 kr. 4.700 kr. 7.200 kr.

*Om avbokningen sker mindre än 7 dagar före den planerade avgången.

** Om avbokningen sker mellan 14-7 dagar före den planerade avgången.

 

Din rätt till kompensation beror på den direkta flygningens längd. Ju längre du flyger, desto högre kompensation kan du vara berättigad till. Om du är osäker på beloppet du har rätt till kan du enkelt hitta svaret med hjälp av vår beräkningsapp. Ange helt enkelt avgångs- och ankomstflygplatser, detaljer om ditt flygbolag och din försening.

 

Hur länge har jag rätt att begära kompensation för en flygförsening?

Om ditt flyg är försenat ska du inte ge upp om du inte har haft möjlighet att begära kompensation omedelbart. Du kan faktiskt göra din ansökan upp till 2 månader efter flygförseningen.

Oavsett om du reser till eller från Sverige har du möjlighet att söka din rättmätiga kompensation i upp till 2 månader efter att ha upplevt flygförseningen.


Om du söker kompensation för en gammal händelse är det viktigt att ha sparat alla relevanta dokument och kvitton, eftersom detta kommer att underlätta processen.


Kom ihåg att varje land har sina egna regler om tidsgränsen för att begära kompensation för flygförseningar, men det är vanligtvis en relativt lång period som ger dig gott om tid att få tillbaka dina pengar.


Om du tidigare har upplevt en flygförsening men är osäker på om du fortfarande kan begära kompensation, tveka inte att kontakta Flyghjälp - vi finns här för att hjälpa dig.

 

Var söker jag kompensation för en flygförsening?

Du kan söka kompensation för en flygförsening genom att kontakta flygbolaget direkt. Du måste lämna in en formell kompensationsansökan till flygbolaget och ge detaljer om din flygning, förseningen och eventuell stödjande dokumentation.


Alternativt kan du söka hjälp av experter som Flyghjälp, som är specialiserade på att hantera kompensation för flygförseningar. De kan guida dig genom processen, hantera all nödvändig kommunikation med flygbolaget och öka dina chanser att få rättmätig kompensation smidigt och effektivt.

 

Kräv kompensation

 

 

Hur hjälper Flyghjälp mig med min kompensation

Flyghjälp består av advokater, juridiska experter, ärendespecialister och handläggare, alla redo att hjälpa dig med din kompensationsansökan för en flygförsening.

Alla på Flyghjälp är specialister eller experter på EU-förordning 261/2004, som ger flygpassagerare rätten att kräva kompensation.


Om du upplever en flygförsening är vi här för att hjälpa dig på följande sätt:

  1. Du kontaktar oss och lämnar information om den försenade flygningen.
  2. Vi upprättar ett juridiskt krav i ditt namn.
  3. Om flygbolaget avvisar kravet kan Flyghjälp köpa tillgång till relevant information och tekniska data som kan stödja ditt fall.
  4. Om flygbolaget fortfarande avvisar kravet och vår bedömning indikerar att du fortfarande har rätt till kompensation för den försenade flygningen kan vi ta ditt ärende till domstol eller andra juridiska instanser.
  5. Som en sista utväg kan vi föra fallet till domstolen, som kan tvinga fram betalning av kompensation.

Flyghjälp har redan hjälpt över 400 000 passagerare att få sin rättmätiga kompensation för flygförseningar. Det betyder att vi har samlat in över 40 miljoner EUR i kompensation från flygbolag vid skrivandets tidpunkt - pengar som lätt kunde ha förbisetts eller gått förlorade om Flyghjälp inte hade hjälpt de berörda passagerarna.

 

Vad kostar det att använda Flyghjälp för kompensationshjälp?

På Flyghjälp är vi på din sida. Därför arbetar vi också enligt principen "Ingen vinst - ingen avgift" när vi hjälper dig med din kompensationsansökan i samband med din flygförsening.


Vår princip innebär att du inte behöver betala något om du inte är berättigad till kompensation eller återbetalning för ditt försenade flyg. Detta säkerställer den bästa upplevelsen för dig. Det innebär att det är ekonomiskt riskfritt för dig att ta reda på om du har rätt till kompensation eller återbetalning.


Med andra ord krävs det att vi har fått en utbetalning från flygbolaget för att betrakta fallet som vunnet och kunna kräva betalning, från vilken vi kan dra av en avgift. Därför behöver du aldrig betala några pengar i förväg, eftersom vi endast tar ut en avgift baserad på den summa vi framgångsrikt kräver.


Du hittar en samlad lista över våra priser här.

 

Extraordinära omständigheter för flygförseningar

Om förseningen beror på så kallade "extraordinära omständigheter" (force majeure) som ligger utanför flygbolagets kontroll har du inte rätt till kompensation.


Orsaker till extraordinära förseningar kan vara:

  • Ovanliga väderförhållanden (om de utgör en säkerhetsrisk)
  • Aktioner av terrorism/militärkupp och politisk oro (omständigheter som hotar allmän säkerhet)
  • Restriktioner från flygtrafikledningen (ATC)
  • Plötslig sjukdom eller oförmåga hos en passagerare
  • Strejker bland flygledare
     

Du bör vara medveten om att flygbolaget i vissa fall kan märka orsaken till flygförseningen som en "extraordinär omständighet", även om anledningen faktiskt ligger inom flygbolagets kontroll. De gör detta för att undvika kompensationsförpliktelser, och det är här Flyghjälp kommer in i bilden.

 

Se om ditt krav gäller

 


Situationer som inte är “extraordinära omständigheter”

Här är några exempel på situationer som generellt inte betraktas som "extraordinära omständigheter," vilket innebär att du fortfarande har rätt till kompensation:

  • Tekniska problem med flygplanet.
  • Brist på personal, inklusive strejker bland flygbolagets eget personal.
     

Vi ser ofta att flygbolag avvisar giltiga krav (t.ex. genom att ange ovanliga väderförhållanden, även om vädret i allmänhet var acceptabelt). Därför rekommenderar vi alltid att du lämnar in ett ärende hos Flyghjälp om du inte håller med flygbolagets beslut.


Om du är osäker på om du har rätt till kompensation kan du ange din reseinformation i vår kalkylator nedan och få omedelbart svar. Du är också välkommen att skicka ett mail till service@flyghjalp.se

 

Vanliga frågor

 

Var ansöker jag om kompensation för en missad anslutningsflygning på grund av en försening?

Du kan vara berättigad till både kompensation och ytterligare kostnader i samband med en flygförsening om du missar din anslutningsflygning på grund av en försening i en tidigare flygning. Dina rättigheter till kompensation beror på om du har köpt hela resan i samma bokning, med samma bokningsnummer, eller om du har bokat flygen separat. Om du har bokat ett anslutningsflyg med en mellanlandning och din första flygning är försenad kan du vara berättigad till kompensation om du missar nästa anslutning. Men om du har köpt två separata flygbiljetter är flygbolaget inte alltid ansvarigt för din missade anslutning, men du kan ändå vara berättigad till kompensation för förseningen av den första flygningen. Ovanliga omständigheter kan påverka din rätt till kompensation, så det är viktigt att kontrollera de specifika villkoren som flygbolaget tillhandahåller i sådana fall.

 

Sök erstättning 

 

 

Kan jag också få återbetalning för mina andra utgifter i samband med en flygförsening?

Vid förseningar av flyg kan passagerare ha rätt till ersättning för nödvändiga utlägg som kostnader för mat, boende och transport. Se till att spara kvitton för alla sådana utlägg, eftersom det krävs för att kunna göra anspråk på ersättningen. Tänk på att dessa kostnader ska vara rimliga och direkt relaterade till den ofrivilliga förseningen. Om du hamnar i en situation där du måste betala för mat eller boende, bör du kontakta flygbolaget för att säkerställa att du får hjälp och information om hur du kan få ersättning för dessa kostnader.


Vi har gjort det enkelt och rakt på sak för dig att förstå dina rättigheter när det gäller ersättning för ytterligare kostnader i samband med flygförseningar.


Tyvärr tar inte Flyghjälp uppdrag för ersättning för potentiella ytterligare kostnader. Baserat på vår erfarenhet är flygbolag mer benägna att återbetala dessa mindre kostnader direkt till passagerarna när de kontaktar flygbolagen själva. Å andra sidan är flygbolagen mindre villiga att återbetala kostnaderna för flygbiljetter, vilket är anledningen till att vi fokuserar på att hjälpa med kompensation för flygbiljetter och inte andra utgifter.

 

Kan jag få kompensation för försenat bagage?

Vanligtvis kommer din egen reseförsäkring att ge ersättning för förlorat eller försenat bagage, även vid en flygförsening. Om du har reseförsäkring bör du fråga dem om processen för att begära din ersättning.

Vill du lära dig mer om dina rättigheter i denna situation? Läs mer om hur du hanterar försenat eller förlorat bagage.

 

Varför kan mitt flygbolag minska kompensationskravet med upp till 50%?

Om ditt flyg är försenat eller inställt och flygbolaget erbjuder dig en ombokning eller alternativ rutt till din destination, där du anländer mindre än 2 timmar senare än ursprungligen planerat för korta flyg, mindre än 3 timmar senare för medeldistansflygningar och mindre än 4 timmar senare för långdistansflygningar, kan flygbolaget ha rätt att minska din kompensation med upp till 50%.

 

Ska jag välja kontantkompensation eller presentkort för flygförsening?

Ibland väljer flygbolag att erbjuda presentkort, miles eller poäng som kompensation för flygförseningar, och dessa erbjudanden kan vara frestande att acceptera när du är frustrerad och trött. Men du bör överväga några faktorer innan du accepterar dem.


Se till att du genom att acceptera ett presentkort inte förlorar din rätt till senare att kräva den kontantkompensation du har rätt till. Enligt reglerna ska kompensation betalas antingen i kontanter eller via banköverföring om inte ett presentkort väljs istället. Därför bör du fundera över om du föredrar kontantkompensation eller ett presentkort innan du accepterar eller avböjer erbjudandet.


Det är ditt eget val om du vill ha kontantkompensation eller ett presentkort. Många människor finner det oftast enklare att acceptera en kupong eller ett presentkort istället för att på egen hand driva en kompensation, men det är precis här Flyghjälp kan hjälpa dig.

 

Vilka är mina rättigheter som passagerare enligt EU-förordning 261/2004?

EU-förordning 261/2004 gäller för flyg som:

  • Avgår från en flygplats inom EU (oavsett flygbolag)
  • Landar på en flygplats inom EU med ett europeiskt flygbolag (även om det kan finnas undantag för schweiziska och norska flygbolag)

 

Flygningen måste också falla inom en av dessa tre kategorier:

  • Flygningen är försenad med minst 2 timmar på en rutt på 1500 km eller mindre.
  • Flygningen är försenad med 3 timmar eller mer på intra-EU-rutter eller rutter längre än 1500 km.
  • Flygningen är försenad med 3 timmar eller mer på rutter mellan 1500 och 3500 km.
     

Som passagerare på ett försenat flyg är du lyckligtvis väl täckt enligt EU-förordningen.

 

Om flygförseningen faller inom den specificerade rättsliga ramen kan du vara berättigad till följande:

  • Måltider och drycker som är lämpliga för förseningens längd.
  • Två telefonsamtal eller e-postmeddelanden.
  • Hotellboende och transport om förseningen kräver en övernattning eller flera nätter.
  • Återbetalning av flygbiljetterna. Detta gäller om flygförseningen är 5 timmar eller mer, och du väljer att inte fortsätta resan.
    • Återbetalning av flygbiljetterna om det försenade flyget är en del av andra anslutande flygningar som inte kan nås och därmed saknar syfte.
    • Du kan också välja att byta ut din flygbiljett mot en returbiljett till den ursprungliga avgångsflygplatsen för resan.
    • Kompensation om flygförseningen är 3 timmar eller mer.
  • Om du behöver hjälp med att få rätt kompensation för en flygförsening kan Flyghjälp hjälpa till. Skapa ett ärende på bara 3 minuter, och låt oss sköta resten.
     

Varje år förlorar svenskar pengar på grund av flygförseningar

Tyvärr är många människor omedvetna om sina rättigheter när de upplever en flygförsening. Det är precis därför människor förlorar tusentals euro varje år, trots att de har rätt till kompensation för de försenade flygningarna.


Det finns flera orsaker bakom det förlorade beloppet varje år, inklusive:

  • Brist på kunskap om rätten till kompensation.
  • Svårighet att förstå hela kompensationsprocessen på egen hand.
  • Flygbolag som avvisar kompensationsansökningar baserat på falsk information.
     

Lyckligtvis finns det hjälp att få. Flyghjälp har redan hjälpt hundratusentals passagerare att få sin rättmätiga kompensation för flygförseningar, vilket de annars inte skulle ha fått. Vi hjälper dig att få tillbaka dina pengar efter en flygförsening som kan ha påverkat resten av din resa eller helt enkelt orsakat betydande olägenheter.

 

Anslut dig till våra kunder

 


Ersättning genom försäkring

 

Begär ersättning från din hemförsäkring

I de flesta hemförsäkringar ingår ett reseskydd som kan ge ersättning vid flygförsening eller inställt flyg. Du kan få ersättning om ditt flyg vid utresan blir inställt eller försenat mer än 6 timmar. Anmäl din resa till försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring. Ersättningen kan vara mellan 500 och 6000 kronor, beroende på försäkringsbolag och försäkringens omfattning. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig. Du kommer behöva visa upp ett förseningsintyg från flygbolaget för att få ersättning.

 

Begär ersättning från din kortförsäkring

Om du betalar en större del av din resa med kort ingår ofta en enklare reseförsäkring. Vanligtvis krävs att minst 75 procent av resan betalas med kort, men ibland kan det räcka med att hälften betalas. Du ska anmäla din försening direkt till det försäkringsbolag som din bank samarbetar med. Kontrollera med din bank vad som gäller för dig. Ersättningen kan beviljas om ditt flyg är inställt eller försenat med mer än 6 timmar. Ersättningen kan variera mellan 500 och 3000 kronor.

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder

 Vi vinner 98% av våra ärenden

 Riskfritt - enkelt och snabbt