Flyghjalp-logo-2.png

Handelsvillkor  

Genom att registrera ett ärende på Flyghjälp.se accepterar du automatiskt följande villkor:

 

1. GENERELLT

1.1 Vid upprättande av ett ärende hos Flyghjälp accepterar du automatiskt följande handelsvillkor.

2. UPPLYSNINGAR OM TJÄNSTEUTBJUDAREN

2.1 Hemsidan flyghjalp.se ägs och drivs av FlyHjælp ApS (härefter benämnt Flyghjälp). 

2.2 Flyghjälp handlar på kundens vägnar för att säkra den största möjliga kompensation enligt Förordning 261/2004.

2.3 Företagets adress är Holmbladsgade 133, 2300 Köpenhamn S, Danmark.

2.4 CVR/ORG nr. är DK 36 91 74 90.

2.5 Frågor kan skickas till e-postadress: hello@flyghjälp.se

3. AVTAL

3.1 Flyghjälp kommer efter bästa förmåga säkra största möjliga kompensation. Därtill behövs fullständiga, precisa och korrekta upplysningar från våra kunder. Genom att upprätta ditt ärende försäkrar kunden att den angivna informationen är korrekt och fullständig. Ifall kunden anger information som inte överensstämmer med ovanstående, kan Flyghjälp vara berättigade att skicka en faktura för försvårande av arbete gällande ärendet enligt Flyghjälps ordinarie timpris på 700 SEK inkl.moms 

3.2 Flyghjälp handlar på kundens vägnar inför flygbolaget och har rätt till att företa varje rättsligt steg för att uppnå högsta möjliga kompensation.

3.3 Flyghjälp övertar kundens krav mot flygbolaget via en överlåtelseblankett, eller via en fullmakt om nödvändigt. Oavsett om överlåtelsen är via överlåtelseblankett eller fullmakt är kunden inte berättigad till att självmant parallellt rikta en förfrågan mot flygbolaget med avsikt att kräva eller motta kompensation för samma förhållande. Om kunden själv väljer att ta kontakt med flygbolaget parallellt, är Flyghjälp fortfarande berättigad till att ta ut avgifter eftersom det måste antas att Flyghjälps kontakt med flygbolaget har bidragit till en eventuell utbetalning av kravet.  
 
För att säkra bästa möjliga resultat i ärendet är kunden, efter att kunden har skrivit under fullmakten, förpliktad att underrätta Flyghjälp om flygbolaget kontaktar hen angående det pågående ärendet.
 
3.4 Ifall kunden önskar att få ersättning för extrautgifter som skedde under förseningen skall kvittot laddas upp på ditt ärende vid skapandet. Ifall kvittot inte är tillgängligt för Flyghjälp innan kravet skickas in till flygbolaget, är vi inte förpliktigade till att skicka ett nytt krav med dem kostnaderna inkluderade så länge det inte överstiger SEK 2.700.

3.5 Kunden garanterar vid upprättelse av ärendet hos Flyghjälp, att kravet inte är övergivet till annan tredje part och att ingen rättstvist är pågående mellan kunden och flygbolaget. Ett startat ärende hos Flyghjälp kan inte övertas av annan part. Om det framkommer att punkt 3.5 inte följs av kunden och att detta leder till att Flyghjälp inte längre kan driva ärendet, blir kunden förpliktigad att betala en avgift till Flyghjälp, i storlek med det belopp som Flyghjälp skulle erhållit för ett motsvarande ärende. Kunden kommer även bli förpliktigad att stå för eventuella kostnader som kan uppstå till följd av det brutna avtalet, såsom förlorade ansökningsavgifter, rättegångskostnader m.m. vid rätten. 

3.6 Flyghjälp är berättigad till att motta information från flygbolaget och relevanta myndigheter på kundens vägnar.

3.7 Flyghjälp har rätt att avbryta ärendet om kunden inte förser Flyghjälp med tillräckliga och korrekta uppgifter samt dokumentation.

3.8 Om kundens omständigheter gör att Flyghjälp inte kan motta någon ersättning, har Flyghjälp arbetat förgäves i samband med kravet om att få ersättning. Flyghjälp har då rätt att ta ut den potentiella avgiften för det arbete som utförts för kunden.

3.9 Flyghjälp har rätt att ingå förlikning med flygbolaget, oavsett innehållet av det, på kundens vägnar.

3.10 Flyghjälp beslutar själv vilka steg som är nödvändiga för att uppnå högsta möjliga kompensation. Det kan inte ställas krav på Flyghjälps sätt att hantera ärendet på.

3.11 Flyghjälp är berättigad att motta kompensation, extrautgifter, kostnader, rättegångskostnader, ränta m.m. på kunden vägnar. Efter att Flyghjälp har mottagit kompensationen och/eller extrautgifterna, överförs kundens del snarast möjligt. 

3.12 Flyghjälp har rätt oavsett tidpunkt i förloppet att avsluta ärendet, ifall Flyghjälp anser att det inte finns någon grund för kompensation och/eller återbetalning av kostnader som uppkommit. Om flyghjälp väljer att avsluta ärendet komma flyghjälp att bidra med en motiverad förklaring. Vid avslut av ärende kommer kunden återfå sina fulla rättigheter över hens krav, eftersom den signerade fullmakten eller överlåtelseblanketten inte längre anses vara giltig. 

3.13 Om flygbolaget inte utbetalar kompensation och/eller inte betalar utlägg för kostnader som uppkommit eller inte framkommer med ett acceptabelt förlikningserbjudande, kan Flyghjälp automatiskt vidarebefordra en överklagan till relevanta myndigheter. Flyghjälp värderar på egen hand om flygbolagen angett ett acceptabelt förlikningserbjudande.

3.14 Flyghjälp värderar på egen hand om ärendet ska dras inför en rättslig instans för att säkra kompensationen enligt EG Förordning 261/2004. Om Flyghjälp anser att det är nödvändigt, kan ärendet dras inför domstol utan ett särskilt avtal med kunden.

3.15 Ärendehanteringen behandlas huvudsakligen av jurister. Flyghjälp har dessutom fasta avtal med advokater i den omfattning Flyghjälp anser nödvändigt för det specifika ärendet.

3.16 Flyghjälps kommunikation och krav mot flygbolaget är konfidentiellt och kan inte krävas att få utlämnat.

3.17 Avtalet kan sägas upp när som helst, men i detta fall är Flyghjälp berättigad till att motta avgifter för det jobb som Flyghjälp har utfört enligt Flyghjälps vanliga timpris på 700 SEK inkl. moms. Ifall man önskar att säga upp avtalet – efter att ärendet ställts inför domstol – kan det endast godtas om det är i form av en fullmakt. I sådana fall är flyghjälp berättigad till att erhålla avgifter som motsvarar en situation när ärendet skulle ha vunnits av Flyghjälp, samt återbetalning av alla de kostnader som Flyghjälp har erhållit, även inklusive ansökningsavgift och rättegångskostnader. 
 
3.18 Om kunden önskar att återkalla sitt samtycke till behandling av sina personuppgifter, innan ärendet är avslutat, är Flyghjälp berättigad till att motta avgifter för det arbete Flyghjälp utfört, eftersom Flyghjälp skulle hindras från att hantera kundens ärende. 
 
3.19 Kunden accepterar genom undertecknandet av överlåtelseformuläret/fullmakten, att Flyghjälp börjar arbetet med att hämta ersättning och eller återbetalning av utgifter. Efter undertecknandet av fullmakten är det inte längre möjligt att utnyttja ångerrätten.
 
3.20 Ångerrätt
Kunden har enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagar till att ångra Flyghjälps behandling och hantering av kravet, giltigt från det att kunden upprättat sitt krav hos Flyghjälp. 
 
Ångerrätten är som tidigare nämnt, 14 dagar från och med ingående av motsvarande avtal via internet, varpå kunden kan dra tillbaka sitt ärende utan förklaring. Ångerfristen beräknas från den dag kunden har upprättat sitt ärende på Flyghjälps hemsida: www.flyghjalp.se
 
Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är kunden skyldig att få ett antal upplysningar, bl.a. om ångerrätten och om den beställda tjänsten. Ångerrätten verkställs inte förrän kunden har mottagit dessa upplysningar skriftligt (ex. på papper eller e-mail). Kund kommer i samband med upprättelse av sitt ärende att motta dessa upplysningar omgående på e-mail. 
 
Exempelvis, om kunden har upprättat sitt ärende via vår hemsida måndag den 1:a och samtidigt får de ovannämnda upplysningarna, har kunden en ångerfrist till och med måndag den 15:e om kunden vill avbryta ärendet. Om ångerfristen löper ut på en helgdag, lördag, röd dag, julafton eller nyårsafton, kan kunden vänta till följande veckodag. 
 
Det finns dock ett undantag från ångerrätten för kunden i situationer där kunden accepterar att ångerrätten upphör, där Flyghjälps behandling och hantering av kundens krav omedelbart kan verkställas efter upprättelse av ärendet, samt när Flyghjälp har behandlat kundens krav fullt ut inom 14 dagar av ångerrätten. 
 
När kunden accepterar dessa handelsvillkor – via signering av en fullmakt/överlåtelseblankett på Flyghjälps hemsida – accepterar kunden att Flyghjälp påbörjar arbetet med att inhämta kompensation och/eller ersättning av extrautgifter för kunden. I förbindelse med detta är kunden uppmärksam på att initieringen medför att rätten till ångerrätt upphör när kundens krav verkställs med detsamma vid upprättelse, om Flyghjälp – innan kunden hunnit utöva sin ångerrätt inom 14 dagar – lyckats inhämta kundens krav från flygbolaget. 
 
Det kan därför antas, att kunden mister sin ångerrätt – utöver att 14-dagars ångerfristen utlöper (enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler kap. 2, § 11, nr 1) när Flyghjälp har utfört sitt arbete fullt ut för kunden innan ångerfristen har gått ut, eftersom Flyghjälps behandling och hantering av kundens krav påbörjats med kundens godkännande. 
 
Ifall kunden väljer att utnyttja sin ångerrätt av Flyghjälps behandling och hantering av sitt krav innan Flyghjälp har fullt ut behandlat och hanterat det, d.v.s. inhämtat kundens krav från flygbolaget, kommer Flyghjälp självklart att acceptera en sådan annullering, om det sker inom ångerfristen, men Flyghjälp är dock berättigad att erhålla en avgift för det arbete som utförts fram tills tidpunkten av annulleringen enligt Flyghjälps vanliga timpris på 700 SEK inkl. moms, jf. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler kap. 3, § 11. Beloppet i fråga skall vara i proportion med det arbete som Flyghjälp redan levererat  i enlighet med avtalet. 
 
Ifall kunden väljer att utnyttja sin ångerrätt måste kunden underrätta oss i ett tydligt uttalande (t.ex. via post, fax eller e-mail). Om kunden vill underrätta oss skriftligen – t.ex. genom brev eller e-mail – måste kunden underrätta Flyghjälp innan ångerfristen löper ut. Om kunden vill försäkra sig om att kunden har utnyttjat sin ångerrätt, kan kunden t.ex. skicka brevet och behålla kvittot för brevet. 
 
Underrättelse om att kunden har ångrat sitt avtal, skall meddelas till: kundeservice@flyhjaelp.dk och/eller Flyghjälps postadress. 
 
Ångerrätten är uppfylld om kunden utövar sin ångerrätt innan ångerfristen har löpt ut. Det finns ett separat avsnitt om detta på vår hemsida: www.flyghjalp.se , där kunden kan hittar mer information om detta samt en ångerrättsformulär. 

 

4. PRISER

4.1 Om flygbolaget betalar ut kompensationen, har Flyghjälp krav på ett arvode för det juridiska arbetet och administrationen med att driva in kompensationen från flygbolaget.

Arvode fastställs pr. passagerare efter kompensationstyp:
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 a): 75,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st 1 b): 120,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 c): 180,00 euro.

Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 a): 37,50 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 b): 60,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 c): 90,00 euro.

Ovanstående arvode står för 30 % av den totala mottagna kompensationen.

4.2 Uppnås inte kompensation från flygbolaget har Flyghjälp inte rätt till att avkräva arvode.

4.3 Ersätter flygbolaget kundens utgifter för mat och dryck, hotellövernattning eller transport mellan flygplats och hotell i förbindelse med flygförseningen, har Flyghjälp krav på 30 % (inkl. moms) av extrautgifterna därtill. Ifall ingen ersättning för extrautgifterna kan erhållas, har Flyghjälp inte rätt att ta ut avgifter för detta. 


4.4 Ersätter flygbolaget priset för kundens flygbiljett, har Flyghjälp även krav på 30 % (inkl. moms) av utgifterna härtill.

4.5 Om dröjsmålsränta tillkommer vid krav mot flygbolaget, tillfaller detta Flyghjälp.

4.6 Om flygbolaget väljer att överföra kompensationen och/eller extrautgifterna till Flyghjälp, dras avgiften från den del av kompensationen och/eller extrautgifterna som kunden är berättigad till.

4.7 Om Flyghjälp har avgifter i samband med en överföring till kundens bankkonto, t.ex. ett konto som inte är svenskt, dras avgiften från kunden berättigade andel av kompensationen och/eller extrautgifterna. 
Kompensationen och/eller extrautgifterna kommer i de flesta fall överföras i EURO till kunden, eftersom Flyghjälp själv mottar i EURO, därför kan kunden komma att få en växlingsavgift i sin egen bank vid mottagningen av kompensationen och/eller extrautgifterna, vilket är oundvikligt för Flyghjälp

4.8 Rabattkuponger kan inlösas fram till att flygbolaget har överfört kompensationen och evt. extrautgifter till Flyghjälp eller kundens konto. Härefter är det inte längre möjligt att uppnå en rabatt på Flyghjälps avgifter. Observera att det enbart är möjligt att använda en rabattkupong, om ni använder er av flera rabattkuponger kommer Flyghjälp att använda den rabattkupongen som ger kunden störst rabatt. En rabattkupong anses vara en kod eller omständighet, som ger rättigheter till att uppnå en rabatt på priset för Flyghjälps tjänst.
 
4.9 Om Flyghjälp bedömer att ärendet ska ställas inför domstol, betalar Flyghjälp ansökningsavgiften. Ansökningsavgiften är en offentlig avgift som måste betalas vid upprättande av mål. Denna avgift betalas först av Flyghjälp, men vi kräver senare denna avgift från kunden när Flyghjälp har vunnit målet på vägnar av klienten. Ifall Flyghjälp inte vinner målet kräver Flyghjälp inte denna avgift från kunden.
 
4.10 Vi kan erbjuda juridisk rådgivning till våra klienter mot en avgift i enlighet med den gällande timkostnaden i Sverige.
 
4.11 Alla priser i detta avsnitt är inkl. moms. 
 

5. ANSVAR

5.1 Flyghjälp kan inte göras ansvarig om kunden menar sig vara berättigad till en större kompensation än den uppnådda kompensationen, eller om Flyghjälp tar sig an kundens krav men resulterar i att kunden inte blir prioriterad av flygbolaget, eller om Flyghjälp under processen/förloppets gång mottar information som bidrar till att Flyghjälp inte längre kan behandla kundens krav med ett positivt resultat eller om Flyghjälp måste fatta ett beslut under processen/förloppet om att inte längre kunna behandla kundens krav etc. som kan resultera i att kunden inte blir prioriterad av flygbolaget. 

5.2 Flyghjälp har dessutom inget ansvar för kundens indirekta förlust, förlust av produktion, förlust av goodwill, förlust av arbetsintäkter m.m. Flyghjälps ansvar är beloppsmässigt begränsat, så beloppet av avgiften kan inte överstiga det upprättade kravets belopp eller som Flyghjälp har maximal möjlighet att debitera kunden i det gällande kravet. Denna ansvarsbegränsning är självklart inte tillämplig i händelse av grov vårdslöshet från Flyghjälps sida. 

5.3 Flyghjälp är dock inte ansvarig vid force majeure. Vid force majeure beaktas omständigheter utanför Flyghjälps kontroll som Flyghjälp varken kan eller borde förutsett vid ingång av avtalet, såsom krig, terror, brand, översvämning, vandalism eller arbetskonflikter. 
 
5.4 Flyghjälp är ansvarig för produktansvaret – både det rättspraktiska produktansvaret samt det produktansvar som följer Produktansvarslagen – med hänsyn till det att Flyghjälp levererade tjänsten, eftersom sådant ansvar är obligatoriskt enligt lagstiftning
 
5.5 Informationen på Flyghjälp.se är utfärdad så precist som möjligt, men tjänsteleverantören garanterar inte att det är korrekt. Tjänsteleverantören kan inte göras ansvarig för innehållet på hemsidan, och kan inte garantera oavsett innehållet på hemsidan, att kunden har rätt till ersättning och/eller ersättning av extrautgifter. 
 
5.6 Flyghjälp är inte ansvarig i händelse av, att kunden har lämnat felaktiga bankupplysningar, felaktig adress eller liknande, inklusive men inte begränsat till, att kompensationen har blivit utbetald till fel mottagare. Om kompensationen, på grund av kundens fel, har betalats ut till en felaktig mottagare, ska Flyghjälp inte vara förpliktad till att aktivt återvinna den.
 
5.7 Flyghjälp är inte ansvarig för en resultatförpliktelse, men är ansvarig för en insatsförpliktelse, därför kan inte Flyghjälp vara skyldig till att leverera sin tjänst inom en given tidsram, utan Flyghjälps arbete är beroende av flera faktorer, som är utanför Flyghjälps kontroll (flygbolagens behandlingstider, domstolarnas behandlingstider, etc.). Flyghjälp kan därför inte göras ansvarig för en påstådd försenad leverans av Flyghjälps tjänst. 

6. KUNDENS ANSVAR OCH FÖRPLIKTERSER

6.1 Flyghjälp accepterar endast skriftliga kontoupplysningar. Kunden måste vara noggrann när hen anger de kontoinformationen. Om felaktiga kontouppgifter anges till Flyghjälp och det bidrar till en överföring till ett bankkonto som kunden inte har tillgång till, är Flyghjälp inte skyldig till att utbetala kompensation ännu en gång till kundens riktiga konto. 

6.2 Betalar flygbolaget kompensation och/eller extrautgifterna etc. direkt till kunden, är kunden skyldig att informera Flyghjälp om detta senast 10 dagar efter att kompensationen och/eller extrautgifterna är mottaget, så att Flyghjälp kan avräkna ärendet med kunden. Om detta inte sker i tid, är Flyghjälp berättigad till att beräkna processränta enligt Räntelagens bestämmelser jf. Räntelag, §2, från bestämd tidpunkt tills betalning av avgiften sker som Flyghjälp är berättigad till att motta från kunden. 

6.3 Om kunden har erhållit kompensation och/eller extrakostnader direkt från flygbolaget eller genom en tredje part och väljer att inte omedelbart informera Flyghjälp om detta inom 5 dagar, innebär att Flyghjälp har haft onödiga kostnader i form av rättsavgifter, förberedelse av stämningen, kostnader för behöv av rättegång etc. kan Flyghjälp fakturera kunden för detta enligt Flyghjälps vanliga timpris om 700 SEK inkl. moms. 
 
6.4 Kunden skall inom 14 dagar betala alla fakturor som mottagits av Flyghjälp, om inget annat avtalats skriftligen mellan parterna eller om det framgår något annat på de mottagna fakturorna från Flyghjälp. 
 
6.5 Ifall en försening gällande betalning av Flyghjälps faktura, är Flyghjälp berättigad till att beräkna processränta på det förfallna beloppet, enligt Räntelagens bestämmelser jf. Räntelag, §2, tills betalning sker. Flyghjälp är också berättigade till att ta ut en avgift om 150 SEK enligt Räntelagens bestämmelser. 
 
6.6 Ifall kunden misslyckas att betala en förfallen faktura inom 14 dagar efter att ha mottagit en skriftlig påminnelse från Flyghjälp om betalning, har Flyghjälp – utöver den nämnda räntan – rätt göra ytterligare åtgärder gentemot kunden enligt svensk lag, Flyghjälp är också berättigade till att ta ut en avgift enligt Räntelagens bestämmelser för kundens ärende. 

7. FÖRTROLIGHET

7.1 Flyghjälp och deras anställda är förpliktade till att behandla all information på ett lagligt och rimligt sätt, som tillser att det endast behandlas information som är nödvändig och rimlig i förhållande till ändamålet.

7.2 De av kunden inskrivna uppgifterna behandlas konfidentiellt av Flyghjälp och vidarebefordras inte till tredje part i vidare omfattning än det är nödvändigt för att föra fram kundens sak bäst möjligt.

7.3 Flyghjälp kan dock inte garantera 100 % säkerhet vid dataöverföring via internet. Det betyder att det kan finnas en risk för att andra oberättigat tilltvingar sig åtkomst till uppgifter, när data skickas och lagras elektroniskt. Du avger således dina personliga uppgifter på eget ansvar i detta hänseende.

8. TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING OCH JURISDIKTIONSORT

8.1 Flyghjälp och deras anställda är skyldiga att behandla all information på ett lagligt och rimligt sätt, som endast avser att behandla information som är nödvändigt och rimligt för ändamålet.
 
8.2 Informationen som lämnas av kunden, kommer att behandlas konfidentiellt av Flyghjälp och kommer inte att vidarebefordras till en tredje part än i större utsträckning om vad som är nödvändigt för att hantera kundens ärende bäst möjligt. 
 
8.3 Flyghjälp kan dock inte garantera säkerheten vid dataöverföringar via internet. Det betyder att det kan finnas en risk för att andra oberättigade får åtkomst till information när data skickas och lagras elektroniskt. Kunden lämnar därför personliga uppgifter på eget ansvar i detta avseende.  
 

9. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

9.1 Det fullständiga ägandet av alla immateriella rättigheter, avseende produkter, tjänster m.m. beviljat av Flyghjälp, inklusive patent, design, varumärke och upphovsrättigheter, tillhör endast Flyghjälp. Kunden är därför inte rätt att utnyttja eller använda dessa. 

 

10. PROROGATIONSAVTAL

10.1 Det är uttryckligen avtalat, att svensk rätt gäller för avtalet mellan Flyghjälp och kunden. Eventuell tvist som kan uppstå i samband med parternas handel måste lösas i svensk domstol.

 

 
 

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder
 Vi vinner 98% av våra ärenden
 Riskfritt - enkelt och snabbt

Gå med i vår gemenskap

Har du redan ett ärende?