Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Flyghjälp behandlar dina uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter enligt EU-förordningen 2016/679 (Dataskyddsförordningen).
Insamlingen av dina personuppgifter begränsas till vad som är nödvändigt för att behandla ditt ärende.
Det betyder att det enbart krävs att du förser oss med personuppgifter som är nödvändiga i ditt ärende, i den fas ärendet befinner sig i.
I samband med att ärendet upprättas uppmanar vi dig dock till att uppge adress, kontouppgifter samt personnummer, även om detta inte krävs, eftersom det förkortar handläggningstiden.
När du upprättar ditt ärende hos Flyghjälp kommer du att bli ombedd att uppge personuppgifterna i kategori 1, eftersom dessa är nödvändiga för att vi skall kunna påbörja ditt ärende:
Kategori 1
Ditt namn och bokningsnummer kommer att vidarebefordras till det flygbolag som vi bedömer att kravet skall riktas mot.
Vi kommer att använda dina kontaktuppgifter för att kontakta dig när det finns ny information i ditt ärende, eller när vi behöver ytterligare uppgifter från dig.
Vid upprättande av ärendet kommer du även att få möjlighet till att uppge personuppgifter i kategori 2:
Kategori 2
Uppgifterna i kategori 2 kan bli nödvändiga för behandling av ditt ärende senare i processen.
Det kommer att krävas att du uppger personuppgifterna i kategori 2 vid ett senare tillfälle om vi bedömer att detta är nödvändigt för att behandla ditt ärende. Det kan t.ex. vara att vi beslutar om att ärendet skall i rätten och vi därför behöver ditt personnummer, eller om vi mottar kompensation/återbetalning från flygbolaget och därför behöver dina kontouppgifter för att kunna betala pengarna till dig.
Du kan bli ombedd att skicka en kopia av din ID-handling. Det beror på att några flygbolag behandla kravet om kompensation. I de fallen kommer du att motta anvisningar för hur du redigerar personuppgifterna i din ID-handling, och därmed döljer de uppgifter som inte är relevanta för flygbolaget. Såvida du inte har dolt överflödiga personuppgifter tillräckligt, kommer vi att redigera ID-handlingen ytterligare, innan denna vidarebefordras till flygbolaget.
Vi behandlar dina personuppgifter enligt det avtalsförhållande vi ingått med dig, eller enligt våra rättsliga förpliktelser.
Syftet med att samla in dina personuppgifter är att driva in kompensation eller återbetalning från flygbolaget enligt förordningen 261/2004.
Skulle du bryta ditt avtal med Flyghjälp AB, se Flyghjälps handelsvillkor, kommer dina personuppgifter användas för att driva in det krav som Flyghjälp AB i detta sammanhang kan ställa mot dig.
Dina kontouppgifter kommer enbart att användas för betalning av din kompensation/återbetalning. I vissa fall kommer flygbolaget att betala direkt till dig – i dessa fall kommer dina kontouppgifter att vidarebefordras till flygbolaget. Varken Flyghjälp AB, dess samarbetspartner, eller flygbolagen har åtkomst för att häva pengar från ditt konto.
Flyghjälp AB lagrar endast dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt.
Fastställandet av tiden för hur länge dina personuppgifter lagras, är beroende av flera faktorer.
Lagringen kommer an på vilken typ av personuppgift det är frågan om samt vilket utfall ditt ärende har. Våra tidsfrister för när vi raderar filer med ID-handlingar är t.ex. betydligt kortare än våra tidsfrister för när vi tar bort ditt namn.
Vad angår utfallet i ditt ärende kan det t.ex. betyda att en transaktion genomförts i ärendet, varpå vi rättsligen är förpliktade till att lagra dina uppgifter i 5 år enligt bokföringslagen. Det kan också vara att vi tidigt i behandlingen bedömer att det inte är möjligt att få kompensation eller återbetalning varpå dina personuppgifter kommer att raderas efter betydligt kortare tid.
Du har alltid rätt till att få insikt i hur länge vi lagrar dina uppgifter, se nedanstående avsnitt om din rätt till insikt.
Dina personuppgifter kommer att vidarebefordras till flygbolag, flygbolagens representanter, våra juridiska samarbetspartner i andra andra EU- eller EES-länder samt offentliga myndigheter, däribland domstolar i den utsträckning vi bedömer det nödvändigt för behandlingen av ditt ärende.
Dina data delas med Flyhjælp ApS moderbolag, Flightright GmbH, som lägger in data i deras interna ärendehanteringssystem CMA. Systemet används av Flyghjælp ApS för att driva in ditt krav mot flygbolaget.
Dessutom delas din data med Flyghjälps samarbetspartner. Flyghjälp kräver att att alla samarbetspartner som mottar uppgifter från oss, upprätthåller gällande lagstiftning. Flyghjälp har ingått avtal om databehandling med Flyghjälp samarbetspartner.
Delning av personuppgifter utanför EU’s gränser kan vara förbundet med risker. Det beror på att sk “tredjeländer” inte omfattas av reglerna i dataskyddsförordningen.
Om Flyghjälp bedömer att ditt krav på kompensation/återbetalning skall riktas mot ett flygbolag som inte finns i ett EU- eller EES-land, kommer ditt krav mot flygbolaget att skickas till ett tredjeland.
Vi kommer i dessa fall att vara tvungna att föra över och vidarebefordra några av dina personuppgifter till ett flygbolag i ett tredjeland.
Flygbolagen är inte Flyghjälps samarbetspartner, varför det inte är möjligt för Flyghjälp att ingå avtal med flygbolag om hur de skall och får behandla dina personuppgifter.
Vi delar enbart de uppgifter som är nödvändiga för att få din kompensation och/eller återbetalning.
Dina personuppgifter behandlas transparent. Det betyder att du alltid har rätt till att få insikt i de personuppgifter som behandlas i ditt ärende.
Om de uppgifter vi har samlat in om dig är oriktiga eller missvisande, har du rätt till att korrigera uppgifterna. Du har dessutom rätt till att få raderat dina uppgifter, såvida villkoren i dataskyddsförordningen artikel 17 är uppfylld.
All kontakt angående insikt, korrigering eller radering av personuppgifter kan riktas till: service@flyghjalp.se. Märk din förfrågan med “persondata” i ämnesfältet.
Flyghjälp har genomfört passande tekniska och organisatoriska säkerhetsföranstaltningar för att ta hand om dina personuppgifter.
Dina personuppgifter lagras säkert. Vi har etablerat föranstaltningar för att säkerställa att dina uppgifter inte felaktigt eller olagligt blir raderade, offentliggjorda, bortkomna, förringade, kommer obehöriga till hands eller i övrigt behandlas i strid med lagstiftningen.
Våra medarbetare är också instruerade i vilka riktlinjer de skall följa när de behandlar personuppgifter.
Du har möjlighet lämna in ett klagomål till Datainspektionen, om du menar att Flyghjälp har behandlat dina personuppgifter i strid med gällande regler.