Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Vanligtvis ersätter reseförsäkringar typiskt ersättning för försenat, bortkommet eller skadat bagage. Har man en reseförsäkring, så bör man förhöra sig hos denna för att få utbetalt ersättning.
Om man som passagerare inte har tecknat en reseförsäkring, eller ens reseförsäkring inte täcker specifika förhållanden, så är det möjligt för att få hjälp från Konsument Europa, som kan rådge den enskilda passagerare i, hur ersättningen kan uppnås via flygsällskapet.
För att vara berättigad till kompensation skall man som konsument senast 21 dagar efter, att man har mottaget sitt bagage, skicka ett skriftligt klagomål till flysällskapet. Här skall man göra krav på kompensation för de utgifter man har haft i förbindelse med förseningen och/ eller skadorna av ens bagage.
Vid en ansökan om krav på ersättning till flygsällskapet, så bör man vedlägga dokumentation på en rimlig ersättningsvara och i bästa möjliga omfång skaffa en (Property Irregularity Report) PIR-rapport på flygplatsen, som dokumentation på att bagaget är skadat/ försenat/ försvunnet. Denna PIR-rapport kan vanligtvis hämtas i flygsällskapet disk i ankomstterminalen.
Flygpassagerare är berättigade till att köpa rimliga förnödenheter, när bagaget är försenat eller bortkommet. Rimliga förnödenheter kan tex. vara underkläder, t-shirts, medicin, mobil- eller uppladdare till din dator. I definitionen av rimliga förnödenheter bör man betrakta omständigheterna i relation med ens resa. Om du tex är på affärsresa, bröllop eller begravning kan det tex vara acceptabelt att hyra en kostym.
Det är viktigt att man inte företar orimliga stora ersättningsköp, och att man enbart håller sig till det som utgör behovet. Rimliga utgifter till ersättningsköp kan altid krävas hoss resförsäkringar eller flygsällskapet. Hur mycket man som passagerare är berättigad till ersättningsköp beror på hur länge bagaget har varit försvunnet och vilken destination du har rest till. Utöver att få ersättningsbeloppet, så kan passagerare anmoda om ersättning på upp till 10 000 kr, för bagage som inte har kommit fram.
Även om bagage av och till aldrig kommer fram eller blir försenat, så visar luftfartsinformationssällskapet SITA’s rapport, att det i 2015 uteslutande var 7,3 bagageproblem pr. 1 000 flygresande (svarande till 0,73%). Flygsällskapen har tagit vid lära av de många krav på ersättning pga. bagageoregelbundenheter, så i dag är det mer ett undantag än en huvudregel att flygsällskap begår fel med passagerarnas bagage.
Har du behov för hjälp beträffande ditt ärende, är du välkommen till att skriva direkt till kundservice [email protected].
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt