Flyghjalp-logo-2.png

Nedan kan du få en länk för att följa ditt ärende

Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.

Rättigheter genom inställda flygningar
Var din flygning insälld? Läs om din rätt till ersättning här

 

Om ditt flyg har avbrutits kan du ha rätt till ersättning! Flygpassagerare har rätt till ersättning upp till 4 500 kr om flygningar avbryts som inte beror på "exceptionella omständigheter". Flygbolagspassagerare har inte heller rätt till ersättning för avbokningar om flygbolaget har anmält uppsägningen minst två veckor före den planerade avgångstiden eller har erbjudit en bytesresa inom rimlig tid.

Om du är i tvivel om ditt flyg har avbrutits i tid eller på grund av "ovanliga omständigheter", kan du ange information om resan i vår räknare längst ner på sidan, svara snabbt om du har rätt till ersättning för avbokning av flyg och i Därefter släppa hur mycket belopp du kan få ut i ersättning.


Lang ventetid i lufthavnen ved aflyst fly

Långa väntetider kan inträffa när flygningen avbryts, men vad har du rätt till?

 

Ersättning inställda flyg

Har ditt flyg avbrutits - t.ex. På grund av tekniska problem - precis före avgång, kan du vara berättigad till ersättning. Även om flygbolaget hittar ett nytt flyg till dig och du kan gå ombord mycket kort efter att du ursprungligen lämnade, kan du som regel ha rätt till avbokning om du anländer senare än 2 timmar efter den ursprungligen planerade ankomsttiden. .

Det är därför viktigt att notera att avbokning inte utlöser en ersättning om du marknadsför din destination mellan 0 och 2 timmar efter att du ursprungligen borde ha marknadsförts. Den faktiska ankomsttiden mäts när planet landas, dörrarna öppnas och passagerare har tillåtit att lämna planet.

Observera dock att flera flygbolag mäter den faktiska ankomsttiden som "touch down" eller när flygplanet är helt tyst. Detta är emellertid inte korrekt i förhållande till rätten till ersättning.

Begränsningsperiod för fall för flyginformation

Var uppmärksam på att det nu är 2 månaders preskriptionstid i Sverige efter Högsta Domstolens dom T2659-17. Vilket betyder att efter att förseningen, inställningen eller överbokningen uppstod, skall man nu reklamera inom ”rimlig tid” som är 2 månader. 

Uppstår förseningen i övriga Europa, så kan preskriptionstiden vara längre.

Avbokningar på grund av ovanliga omständigheter

Flygpassagerare är tyvärr inte berättigade till ersättning enligt EG 261/2004 om orsaken till avbokning av flygningar är ovanliga omständigheter som inte kunde undvikas även om flygbolaget hade vidtagit alla rimliga åtgärder.

Sådana ovanliga omständigheter inkluderar följande:


  • Strejker (anmälts och spontant)
  • Ovanliga väderförhållanden (väderförhållanden som utgör en säkerhetsrisk)
  • Terror / militärkupp (omständigheter som utgör ett hot mot allmän säkerhet)
  • Utegångsförbud / fly (Air Traffic Control)
  • Passagerarnas akuta sjukdom eller funktionshinder

Flygpassagerare bör dock vara medvetna om att flygbolaget i vissa fall kvalificerar orsaken till förseningen som en "ovanlig omständighet", även om orsaken inte är en "ovanlig omständighet". Detta görs för att undvika kompensation. Är du osäker på om en ovanlig omständighet var anledningen till din avbokning? Skapa ett ärende med Flyhjælp ApS, och vi kommer att gratis utvärdera och undersöka om det var en ovanlig omständighet.

Vad har du rätt till?

Om du upplever en annullering av ditt flygplan som passagerare har passageraren valet att återbetala biljettpriset om flygningen inte längre tjänar något för passageraren eller att få en ny biljett till sin ursprungliga destination vid första tillfälle. Om passageraren önskar en förändring av resan vid ett senare tillfälle, kan passageraren välja detta om det finns lediga platser vid senare avgång.

Efter EC 261/2004 har passagerare rätt till catering, hotellboende, transport mellan hotellet och flygplatsen och två telefonsamtal om du upplever en flygavbeställning. Flygbolaget är skyldigt att tillhandahålla ovanstående utan kostnad för passagerare. Om du inte erbjuds catering, boende mm Med flygavbeställning och du har därför haft extra kostnader på grund av flygavbeställning kan du söka efter matkostnader och hotellkostnader etc. återbetalas av flygbolaget. Om du har medfört extra kostnader i samband med en avbokning, var noga med att spara dina kvitton och skicka dem till Fly Help med ditt krav.

Det är viktigt att skriva bakom örat att flygbolagen är skyldiga att täcka kostnader för flygkostnader, hotellutgifter etc., även om orsaken till flygavstängningen är ovanliga omständigheter som inte berättigar till ersättning enligt EG 261/2004. Är du osäker på om du kan få tillbaka eventuella extra kostnader på grund av flygavbeställning? Fyll i vårt onlineformulär eller ring tel: 82 82 90 90 och vår juridiska personal kommer att bedöma om du har rätt att få dessa utgifter som omfattas av flygbolaget.

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Sveriges bästa kundrecensioner
 Vi vinner 98% av våra ärenden
 Riskfritt - enkelt och snabbt

Flyghjälp i pressen

Dagens-nyheter.png expressen.png metro.png
SVD.png SVt-nyheter.png

Flyghjälp i pressen

Dagens-nyheter.png expressen.png metro.png
SVD.png SVt-nyheter.png