Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.
Om ditt flyg blir inställt eller försenat på grund av SAS kabinpersonalstrejk kan du ha rätt till upp till 4.500 DKK i kompensation.
Under morgonen har 120 kabinanställda i SAS ställt in arbetet till följd av att löneförhandlingarna mellan SAS och det norska kabinfacket har brutit samman.
Det kan vara svårt att veta exakt när man kan kräva ersättning för ett inställt eller försenat flyg. Men i samband med den pågående SAS-strejken kan man i allmänhet det, förklarar Benedikte Bolvig Lund, advokat och juridisk direktör på Flyghjälp,
"Det är viktigt att vara medveten om att SAS-strejken är en intern strejk bland flygbolagets egna anställda, och att SAS därför är skyldigt att hantera de konsekvenser som strejken får för passagerarna", säger Benedikte Bolvig Lund.
Har ditt flyg ställts in?
Om ett flyg ställs in eller försenas med mer än 3 timmar har du som passagerare rätt till ersättning på upp till 4 500 DKK per person enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter - såvida det inte finns extraordinära omständigheter utanför flygbolagets kontroll.
Extraordinära omständigheter kan vara mycket dåligt väder, fågelkollision, strejk inom flygledning, politisk oro eller säkerhetsrisker, vilket innebär att en strejk bland SAS kabinpersonal inte omfattas - även om strejken är organiserad av en fackförening.
SAS måste därför i regel kompensera dig om du drabbas av inställda flyg eller förseningar på mer än 3 timmar till följd av strejken. Om ditt flyg ställs in har du också rätt till återbetalning av biljettpriset eller en ny biljett. Om ditt flyg är försenat med mer än fem timmar har du också rätt till återbetalning av biljettpriset. Kom ihåg att spara dina kvitton för kostnaden för nya biljetter, mat, dryck och eventuell logi.
Flyghjälp - på uppdrag av flygpassagerare - vidtar rättsliga åtgärder mot flygbolag i domstolar över hela Europa och, om det är nödvändigt, i EG-domstolen.
"När flygbolag ställer in sina flygningar på grund av strejk är de skyldiga att informera passagerarna om deras rättigheter, men det är inte alltid de gör det tillräckligt bra. Det är därför vi tar kampen mot flygbolagen så att passagerarna kan få den kompensation de förtjänar för sina inställda flyg", säger Benedikte Bolvig Lund.
Om du är osäker på om du har rätt till ersättning för ditt inställda eller försenade flyg kan du undersöka dina möjligheter på 5 minuter på Flyghjälp.dk.
Benedikte Bolvig Lund uppmanar också resenärer att alltid boka sina flygresor direkt med flygbolagen. Detta eftersom biljettförmedlare inte omfattas av samma EU-förordning om konsumentskydd som flygbolagen.
"För att få tillbaka pengarna från biljettförsäljaren måste du vidta rättsliga åtgärder mot biljettförsäljaren i dennes hemland och enligt det landets lagar, genom det landets domstolar och på det landets språk. Det är med andra ord nästan en omöjlig uppgift", säger Benedikte Bolvig Lund.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt