Flyghjalp-logo-2.png

 

*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.

 

Flyghjälp drar Ryanair inför rätta i 500 fall på en gång i kampen för ekonomisk kompensation till passagerare

 

Försenade eller inställda Ryanair-flyg har fått många kunder att vända sig till Flyghjälp för att få hjälp med att kräva ersättning. Flyghjälp har samlat på sig en hög med ärenden och stämmer nu flygbolaget på totalt 3,2 miljoner danska kronor.  

 

 

Under de kommande månaderna kommer Ryanair att få inte mindre än 500 stämningar från Flyghjälp, som hjälper flygpassagerare att få ekonomisk kompensation och återbetalning av biljetter från flygbolag för försenade och inställda flyg.  

 

Flyghjälp har samlat in ärenden för mer än 1.000 kunder som söker ekonomisk ersättning från flygbolaget och är nu redo att gå till domstol för att kämpa för vad de anser att passagerarna har rätt till.  

 

Med de många ärendena vill Flyghjälp skicka en signal till Ryanair om att flygbolaget är för långsamt och dåligt på att hantera passagerarnas krav, förklarar Benedikte Bolvig Lund, advokat och juridisk chef på Flyghjälp.  

 

"Vår erfarenhet är att när flygbolag som Ryanair tar för lång tid på sig att behandla ärenden hittar de på alla möjliga invändningar av varierande grad för att slippa betala ersättning. Men vi kommer inte att acceptera att passagerarnas rättigheter åsidosätts på det här sättet. Flygbolagen måste tvingas ta hänsyn till passagerarnas rätt till kompensation och återbetalning av biljetter, och det ser vi som vårt ansvar", säger Benedikte Bolvig Lund.

Flyghjälp gör nu just detta med 500 stämningar på totalt 3,2 miljoner danska kronor. 

 

 

Det finns flera fall där de kommer från

Stämningarna följer efter en dom i Högsta domstolen i april, där Ryanair vann ett mål gällande betalning av biljettåterbetalningar via en online-reseförmedlare (OTA). Flyghjälp var missnöjda med utfallet, eftersom det har ökat osäkerheten kring passagerarnas rättigheter vid återbetalning av biljetter.

 

"Det borde inte vara nödvändigt att ha en juridisk bakgrund och kämpa för att få tillbaka något som rätteligen är ditt. Men tyvärr visade fallet i Högsta domstolen att så kommer att fortsätta vara fallet. Det finns fortfarande många passagerare som varje dag lider av Ryanairs affärsmetoder", säger Benedikte Bolvig Lund.

 

Hon säger också att Flyghjälp har många fler fall med ersättningskrav än de 500 som de lämnar in den här gången.  

Flygpassagerare har rätt till ersättning om deras flyg ställs in eller försenas med mer än tre timmar, såvida inte orsaken ligger utanför flygbolagets normala verksamhet eller kontroll och inte kunde ha undvikits. Exempel på detta är externa strejker, terrorism, militärkupper, extrema väderförhållanden eller flygförbud. Passagerare har också rätt till återbetalning av biljettpriset eller en ny biljett vid inställd, överbokad eller försenad flygning i mer än fem timmar.

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder

 Vi vinner 98% av våra ärenden

 Riskfritt - enkelt och snabbt