Flyghjalp-logo-2.png

 

*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.

 

Påsken närmar sig och många väljer att flyga på semester: Här är dina rättigheter om ditt flyg är försenat eller inställt

 

45 procent av danskarna som reser i påsk väljer att flyga till sin semesterdestination. Benedikte Bolvig Lund, advokat, processledare och expert på flygpassagerares rättigheter på Flyhjælp, ger en översikt över det viktigaste som flygresenärer bör veta om sina rättigheter.

 

Strejker, inställda flyg och förseningar kan sätta käppar i hjulet för påskstämningen. Särskilt om flygpassagerarna inte känner till sina rättigheter om deras flyg är försenat eller inställt.  

Att kräva den ersättning du har rätt till kan vara en tids- och energikrävande kamp om det uppstår problem på din flygning.  

"Flygbolagen är oftast medvetna om huruvida de måste återbetala pengar eller inte när de ställer in ett flyg. Självklart måste flygbolagen informera passagerarna om deras rättigheter, men det gör de oftast inte förrän de blir tillfrågade", säger Benedikte Bolvig Lund.  

Flyhjælp, som grundades 2014 och förvärvades av Flightright 2021, har hjälpt mer än 400.000 flygresenärer som har fått mer än 400 miljoner DKK i ersättning från flygbolag. 

 

Fler flygresenärer i påsk 

Nästan hälften av danskarna som reser under påsken flyger till sin semesterdestination. Det visar en studie som Kanter Media har gjort för Europæiske ERV. Och på Köpenhamns flygplats räknar man med att cirka 1,5 miljoner resenärer passerar flygplatsen under påskveckorna. Det är många resenärer och det är inte säkert att resorna kommer att vara problemfria för alla. 

 

Därför är det en bra idé att i förväg sätta sig in i sina rättigheter, förklarar Benedikte Bolvig Lund. 

 

"Många flygresenärer känner inte till sina rättigheter. Många vet till exempel inte att de kan köpa en biljett själva vid inställda flyg och få flygbolaget att återbetala kostnaden för den nya biljetten om de inte erbjuder något alternativ", säger Benedikte Bolvig Lund.  

 

Här är de fem viktigaste sakerna att tänka på om du får problem på resan: 

 

Du har rätt till mat om du får vänta länge på flygplatsen 

Om resenärerna får vänta länge på flygplatsen har de också rätt till vård i form av drycker, måltider, telefonsamtal och till och med hotellövernattning. Om flyget är försenat med mer än fem timmar eller helt inställt kan passagerarna välja om de vill ha full återbetalning eller gratis alternativ transport från flygbolaget.  

 

Du har rätt till ersättning vid förseningar på mer än 3 timmar 

Om passagerarna anländer till sin destination mer än tre timmar för sent kan de kräva upp till 4 500 DKK i kompensation från flygbolaget. Passagerare har också rätt till kompensation för missade anslutningsflyg. Båda flygningarna måste dock ha ingått i en och samma bokning. Du har också rätt till ersättning om du bokades om till ett annat flyg och kom fram till din destination mycket senare. 

 

Om flygningen ställs in mindre än 14 dagar före avresan har du rätt till ersättning.  

Om flygningen ställs in har passagerarna alltid rätt till antingen återbetalning av biljetten eller alternativ transport, vilket flygbolaget måste erbjuda dem. Om flygbolaget informerar passagerarna om det inställda flyget mindre än 14 dagar före avgång kan passagerarna ha rätt till ersättning på upp till 4 500 DKK. Om du själv bokar en ersättningsbiljett för en inställd flygning eftersom flygbolaget inte erbjuder någon ersättningsflygning, är det möjligt att få återbetalning av den dyrare biljetten. 

 

Plötsliga strejker i flygbesättningen ger rätt till ersättning 

Enligt EU-domstolen är en plötslig strejk bland fackligt organiserad flygpersonal (piloter, flygvärdinnor, markpersonal) inte en extraordinär omständighet och flygbolaget måste därför kompensera passagerare som drabbas av inställda eller försenade flyg. Om en strejk leder till att ett flyg ställs in med kort varsel eller blir kraftigt försenat är flygbolagen skyldiga att så snart som möjligt ordna alternativ transport för resenärerna. Om flygbolagets personal går ut i strejk kan resenärer ha rätt till ersättning på närmare 4 500 danska kronor. Passagerarna kan också ha rätt till ersättning om flygbolagen inte har vidtagit alla rimliga åtgärder för att minimera konsekvenserna av strejken. 

 

Du har tre år på dig att begära ersättning för flygproblem 

Flygresenärer inom EU har tre år på sig att kräva kompensation för sina flygproblem. På Flyhjælps webbplats kan resenärerna räkna ut hur mycket ersättning de har rätt till om de får problem med sina resplaner under påsken. 

 

Ovanstående är de rättigheter som gäller för flygpassagerare vid inställd eller försenad flygning enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter: Flygpassagerare kan läsa mer om EU:s passagerarrättigheter och kontrollera om de har rätt till ersättning här. 
 

Disclaimer: All information i pressmeddelandet är baserad på de uppgifter som vi har tillgång till. Uppgifterna är tillförlitliga men gör inte anspråk på att vara fullständiga. 

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder

 Vi vinner 98% av våra ärenden

 Riskfritt - enkelt och snabbt