Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Vad har hänt med resan? Nedan kan du klicka och läsa om dina rättigheter:
Jag har inte mottagit information om status på min resa
Mitt flygbolag har gått i konkurs
Jag har köpt min biljett från ett tredjepartsföretag (Flygresor eller Momondo t.ex.)
Coronakrisen har den sista tiden ändrat villkoren för många företag i hela världen. ett av de områden som är mest drabbade av krisen är resebranchen. Många länder har stängt deras gränser, och många förbetalade resor är inställda eller kommer att vara inställda. Konsumenter är nu i den situation, att de inte vet vad framtiden har att erbjuda, och inte heller vad status är på deras semester. Flyg- och resebolag som vanligtvis är svåra att få tag på, är nu ytterligare pressade, och konsumenter kan därför förvänta långa väntetider, när de kontaktar de företagen i dessa tider.
Det betyder också, att många konsumenter är i en situation där man blir ignorerad eller lurad av flygbolagen.
Om flygbolaget har ställt in ditt flyg, har du fortfarande rättigheter enligt Europa Kommissionen under Coronakrisen. Du kan välja bland dessa tre möjligheter om flyget ställs in:
Vilken av de tre du väljer bestämmer du själv. Tyvärr finns det flygbolag som försöker pressa passagerare till att välja en voucher, eftersom det betyder de inte skall återbetala pengarna. Om du väljer, en voucher, rekommenderar vi att du är säker på flygbolagets ekonomiska situation, då en voucher är värdelös om flygbolaget går i konkurs. Kom ihåg att du har rättigheter även om situationen är extraordinär, och flygbolaget inte vill hjälpa dig, så är du välkommen att upprätta ett ärende på vår hemsida, genom att klicka på knappen nedan:
Om ditt flyg inte är inställt än, och du inte har mottagit ett meddelande från flygbolaget, rekommenderar vi att du väntar och har tålamod. Vi vet inte när omständigheterna bliver bättre, och därför kan varken vi, flygbolaget eller myndigheterna informera om dina rättigheter i samband med resor i sommaren 2020.
Om du inte har tålamod till att vänta, skall du absolut inte avboka din resa själv. Om du själv avbokar din resa, har du inte rätt till återbetalning av din flygbiljett, utan du har köpt en av de dyra biljetter som kan återbetalas enligt deras villkor. Du kan försöka kontakta flygbolaget och fråga om de vill ändra din resa, eller om du kan få en voucher. Kom ihåg att du enligt lagen inte har rätt till det, men flygbolagen vill däremot gärna undvika att återbetala dina pengar, och därför är det möjligt att de vill ge dig en voucher.
Kom ihåg att många flygbolag har en osäker ekonomi på grund av krisen, och en viss risk för konkurs finns i hela branchen. En voucher från ett flygbolag som gått i konkurs är värdelös.
En paketresa är en beställning av en resa innehållande minst två av följande:
Om du har en paketresa, har du rättigheter du kan använda i tillfälle av Corona. Enligt Paketreselagen har du rätt till hel eller delvis återbetalning av din resa, om den ställs in. Du kan läsa mer om dina rättigheter enligt Paketreselagen här.
Du skall kontakta det företag som du har köpt resan av, vanligtvis ett resebolag. Vissa företag väljer endast att ge en voucher för resans belopp, men du har rätt till att avvisa vouchern och be om en återbetalning av pengarna. Om företaget ignorerar dig eller nekar att återbetala kan du anmäla din tvist till Allmänna reklamationsnämnden.
Om flygbolaget har gått i konkurs innan de har överfört dina pengar, eller innan de har ställt in din resa, har du inte goda chanser för att få pengarna tilbaka från konkursboet.
Om du har betalad resan med ett Mastercard, är det möjligt att du har en konkursförsäkring. Du måste kontakta din bank för att få hjälp till en återbetalning i så fall. Det finns flera kreditkort som innehåller en konkursförsäkring, men det beror vilket kort du har, och vilka villkor som gäller för ditt kort. Vi rekommenderar att du kontaktar din bank, och undersöker dina villkoren för ditt kort.
När ett resebolag eller flygbolag har gått i konkurs, kan man i Sverige be om ersättning från Resegarantin genom Kammarkollegiet. Kom ihåg, endast paketresor täcks av Resegarantin.
Om du har köpt en flygbiljett från ett tredjepartsföretag som till exempel Flygresor.se eller Momondo, kan det vara svårt att få tillbaka dina pengar. Flygbolaget påstår att det är tredjeparten som har sålt biljetten som skall återbetala pengarna, medan tredjeparten påstår det är flygbolaget som skall återbetala pengarna.
Vi rekommenderar du kontaktar båda parter först, för att undersöka om en av de kommer att återbetala biljetten frivilligt. Om båda parter nekar att återbetala biljetten, är det enligt lagen flygbolagets ansvar, att återbetala pengarna. I det fallet måste du ta ärendet till myndigheterna eller domstol. Du kan också upprätta ärendet på vår hemsida, så hjälper flyghjälp med att få din återbetalning.
Även om Corona krisen är en extraordinär omständighet, har du fortfarande rättigheter även om flygbolagen påstår annat. Om du är i en situation som vi inte har behandlat i texten, eller bara önskar prata med en expert, är du välkommen att kontakta oss på mejl service@flyghjalp.se eller på telefon 031 308 88 12.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt