Flyghjalp-logo-2.png

 

Hur påverkas mitt ärende av Coronaviruset?

 

Om du har ett pågående ärende hos Flyghjälp, eller om du överväger att upprätta ett ärende, kan du se svaren på de vanligaste frågorna under Coronakrisen här nedan.

 


Hur lång är handläggningstiden av mitt ärende under Coronaviruset?

Vi har på grund av Coronaviruset sämre kapacitet än vanligt, och därför kommer handläggningstiden att vara längre. Det innebär att du kan förvänta att ärendet tar längre tid än de 6-8 veckor det normalt tar om ärendet inte skall till domstol, eller de 5-12 månader det tar i de fall det skall vidare till domstol.

Om du har ett ärende som gäller återbetalning av flygbiljettens pris, kan vi tvingas ta ärendet vidare till domstol, vilket betyder längre handläggningstid. Det kan ta upp emot 1,5 år att vinna ett ärende om återbetalning, om flygbolaget är motvilliga. Du skall alltså ha stort tålamod med dessa ärenden.

Den förlängda handläggningstiden kan innebära att det tar tid innan befintliga ärende skickas till domstolen. Det beror på att vi för närvarande bara kan skicka ett begränsat antal ärenden vidare till domstolen. Vi behandlar ärendena så snabbt som möjligt och går hela vägen för att få ersättning.

 

 

Har jag rätt till återbetalning, om jag har accepterat ett värdebevis?

När ditt flyg är inställt på grund av Coronaviruset har du rätt till ett av följande alternativ:

  1. Återbetalning av flygbiljettens pris.
  2. Ombokning av resan till en senare tidpunkt.
  3. Ett värdebevis på minst samma belopp som det ursprungliga betalade priset.

Om du har accepterat ett värdebevis som återbetalning har du avsagt till rätten till kontant återbetalning eller ombokning av resan.

 

 

Har jag rätt till återbetalning om jag har mellanlandningar, och bara några av flygen är inställda?

Om du har en resa med flera flygningar fram till din destination, är din rätt till återbetalning beroende av om det är en sammanhängande resa, eller om resan är såld uppdelad till dig med olika bokningsnummer.

Om du köper en resa som har en och samma PNR-kod (flygbolagets bokningsnummer) från avresa till slutdestination, har du rätt till återbetalning av hela resan.

 

 

Jag har annullerat min resa på grund av myndigheternas rekommendationer. Har jag rätt till återbetalning?

Rätten till återbetalning gäller först när flyget är inställt. Om du har annullerat din biljett innan flygbolaget ställt in flygningen, har du frånsagt dig din rätt till återbetalning.

Det rekommenderas därför att du tar ställning till din resa när du närmar dig avresedatumet. Om det vid avgångstiden fortfarande är myndigheternas rekommendation att du inte bör resa, kommer flyget sannolikt att ställas in.

Om du har köpt en resa med flera flygningar under olika bokningsnummer, kan du bara få återbetalning för den avgång som är inställd.

 

 

Varför har jag fått en faktura för mitt ärende om återbetalning, när jag mottagit en återbetalning direkt från flygbolaget?

När du upprättar ett juridiskt krav hos Flyghjälp startar du en juridisk process. I denna process upprättar och skickar Flyghjälps jurister ett ekonomiskt krav till flygbolaget och står på din sida hela vägen för att du skall få det du har rätt till. Många flygbolag betalar ut pengarna i kravet direkt till passageraren och inte till Flyghjälp. Det är oviktigt om flygbolaget betalar det ersättningsskyldiga beloppet till dig eller oss - bara du får dina pengar, och vi får arvode för vårt arbete.

Har du mottagit pengar direkt från flygbolaget efter att du har upprättat ärende hos Flyghjälp, är du skyldig att upplysa oss om det exakta beloppet. Ditt ärende skickas på så sätt inte till domstol förgäves. Ärendet avslutas när du har fått dina pengar, och Flyghjälp sitt arvode. Har du mottagit pengarna direkt från flygbolaget, kan du betala vårt överenskomna arvodet via den faktura som skickas ut.

 

 

Har du övriga frågor, ser vi fram emot att höra från dig. Vi är tillgängliga på chatt och mejl [email protected] - måndagar även på telefon 10-15.

Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?

Flyghjälp hjälper dig att få upp till 6 000 kr i ersättning om ditt flyg är försenat eller inställt.

 Tusentals lyckliga kunder

 Vi vinner 98% av våra ärenden

 Riskfritt - enkelt och snabbt