Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Om du har ett pågående ärende hos Flyghjälp, eller om du överväger att upprätta ett ärende, kan du se svaren på de vanligaste frågorna under Coronakrisen här nedan.
Vi har på grund av Coronaviruset sämre kapacitet än vanligt, och därför kommer handläggningstiden att vara längre. Det innebär att du kan förvänta att ärendet tar längre tid än de 6-8 veckor det normalt tar om ärendet inte skall till domstol, eller de 5-12 månader det tar i de fall det skall vidare till domstol.
Om du har ett ärende som gäller återbetalning av flygbiljettens pris, kan vi tvingas ta ärendet vidare till domstol, vilket betyder längre handläggningstid. Det kan ta upp emot 1,5 år att vinna ett ärende om återbetalning, om flygbolaget är motvilliga. Du skall alltså ha stort tålamod med dessa ärenden.
Den förlängda handläggningstiden kan innebära att det tar tid innan befintliga ärende skickas till domstolen. Det beror på att vi för närvarande bara kan skicka ett begränsat antal ärenden vidare till domstolen. Vi behandlar ärendena så snabbt som möjligt och går hela vägen för att få ersättning.
När ditt flyg är inställt på grund av Coronaviruset har du rätt till ett av följande alternativ:
Om du har accepterat ett värdebevis som återbetalning har du avsagt till rätten till kontant återbetalning eller ombokning av resan.
Om du har en resa med flera flygningar fram till din destination, är din rätt till återbetalning beroende av om det är en sammanhängande resa, eller om resan är såld uppdelad till dig med olika bokningsnummer.
Om du köper en resa som har en och samma PNR-kod (flygbolagets bokningsnummer) från avresa till slutdestination, har du rätt till återbetalning av hela resan.
Rätten till återbetalning gäller först när flyget är inställt. Om du har annullerat din biljett innan flygbolaget ställt in flygningen, har du frånsagt dig din rätt till återbetalning.
Det rekommenderas därför att du tar ställning till din resa när du närmar dig avresedatumet. Om det vid avgångstiden fortfarande är myndigheternas rekommendation att du inte bör resa, kommer flyget sannolikt att ställas in.
Om du har köpt en resa med flera flygningar under olika bokningsnummer, kan du bara få återbetalning för den avgång som är inställd.
När du upprättar ett juridiskt krav hos Flyghjälp startar du en juridisk process. I denna process upprättar och skickar Flyghjälps jurister ett ekonomiskt krav till flygbolaget och står på din sida hela vägen för att du skall få det du har rätt till. Många flygbolag betalar ut pengarna i kravet direkt till passageraren och inte till Flyghjälp. Det är oviktigt om flygbolaget betalar det ersättningsskyldiga beloppet till dig eller oss - bara du får dina pengar, och vi får arvode för vårt arbete.
Har du mottagit pengar direkt från flygbolaget efter att du har upprättat ärende hos Flyghjälp, är du skyldig att upplysa oss om det exakta beloppet. Ditt ärende skickas på så sätt inte till domstol förgäves. Ärendet avslutas när du har fått dina pengar, och Flyghjälp sitt arvode. Har du mottagit pengarna direkt från flygbolaget, kan du betala vårt överenskomna arvodet via den faktura som skickas ut.
Har du övriga frågor, ser vi fram emot att höra från dig. Vi är tillgängliga på chatt och mejl service@flyghjalp.se - måndagar även på telefon 10-15.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt