Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Flightright jämförde 20 flygbolag i Europa baserat på antalet förseningar och inställda flyg, deras samarbetsvilja vid betalningskrav och den övergripande kunduppfattningen.
Flygbolagen rankas baserat på tillförlitlighet, betalningsbeteende och kunduppfattning under en 6-månaders analysperiod från den 1 december 2023 till den 31 maj 2024. Flightright Index 2024 rankar nu flygbolagen från 1 till 5 i de tre kategorierna, där 1 är det sämsta betyget och 5 är det bästa betyget.
Benedikte Bolvig Lund, advokat och juridisk chef för det danska företaget Flyhjælp, anser att flygbolagen skapar problem för resenärerna och bör hållas ansvariga:
"Vi tycker att det är viktigt att göra den här typen av information tillgänglig för flygresenärerna så att de kan boka sin nästa semester på ett välgrundat sätt. Vi hoppas också att det kommer att tvinga flygbolagen att förbättra sin service till kunderna", förklarar hon.
Flightrights jämförelse av 20 flygbolag i Europa 2024:
(lägsta betyg högst upp)
Tabellen visar hur de 20 europeiska flygbolagen rankas i kategorierna tillförlitlighet, beteende vid betalning av kompensation och kunduppfattning. Flygbolagen tilldelas 1 till 5 poäng i varje kategori, där 1 poäng är det sämsta betyget och 5 poäng är det bästa betyget. Flygbolagen med sämst helhetsbetyg är listade uppifrån och flygbolagen med bäst helhetsbetyg är placerade längst ned.
*Nedan följer dataförklaringar för Flightright Index 2024;
Hur flygbolagens tillförlitlighet bedöms
I den här kategorin har vi bedömt varje flygbolags försenings- och avbokningssiffror för att visa vilka flygbolag som är mer eller mindre pålitliga.
För att göra detta använder vi oss av vår egna databas med miljontals flygdataposter, som uppdateras dagligen. Ytterligare vi jämför även med kommersiella leverantörers databaser för att säkerställa att informationen är så korrekt som möjligt.
Avbeställningar:
Om flygbolaget ställde in mindre än 0,51% av alla flygningar under den studerade 6-månadersperioden får de 5 poäng. Om de ställde in mer än 2,50 procent av alla flygningar får de 1 poäng.
Inställningar i procent (totalt antal inställda flygningar av antalet planerade flygningar):
0,00 % till 0,50 % = 5 poäng = 5 poäng
0,51 % till 1,00 % = 4 poäng = 4 poäng
1,01 % till 1,50 % = 3 poäng = 3 poäng
1,51 procent till 2,50 procent = 2 procentenheter
över 2,50 procent: = 1 poäng
Förseningar:
När det gäller förseningar analyserade vi alla flygningar med en försening på minst 15 minuter. Vi kategoriserade allt under 15 minuter som rimligt punktlig. Om mindre än 5,1 procent av ett flygbolags flygningar är försenade under perioden får de 5 poäng. Flygbolag med mer än 30 procent av alla flygningar som är försenade med minst 15 minuter får däremot 1 poäng.
Förseningar i procent från 15 min (förseningar av totalt antal flygningar):
0,00 % till 5,0 % = 5 poäng = 5 poäng
5,1 % till 10,0 % = 4 poäng = 4 poäng
10,1 % till 20,0 % = 3 poäng = 3 poäng
20,1 % till 30,0 % = 2 poäng = 2 poäng
30,1% och däröver = 1 poäng
Hur flygbolagens betalningsbeteende bedöms
Här har vi undersökt hur snabbt varje flygbolag betalar ut ersättning till Flightright för försenade och inställda flyg.
Vi bedömde hur snabbt respektive flygbolag betalade ut ersättningen direkt till Flightright utan att vi behövde skicka en påminnelse. De flygbolag som betalade mer än 40 procent av ersättningen direkt till oss fick 5 poäng. Flygbolag som betalade mindre än 10 procent direkt till oss fick 1 poäng.
Vi tittade även på hur många dagar flygbolagen behövde efter vårt betalningskrav för att betala ut motsvarande kompensationsbetalningar till Flightright. Om det tog mindre än 15 dagar ger vi 5 poäng. Om det tog 101 dagar eller mer får de 1 poäng.
Direktbetalningar till Flightright:
+ 40 % = 5 poäng
30 % till 40 % = 4 poäng = 4 poäng
20 % till 30 % = 3 poäng = 3 poäng
10 % till 20 % = 2 poäng = 2 poäng
5 % till 10 % = 1 poäng = 1 poäng
Antal dagar efter betalningkravet till att överföring gjorts:
0 dagar till 14 dagar = 5 poäng
15 dagar till 30 dagar = 4 poäng
31 dagar till 70 dagar = 3 poäng
71 dagar till 100 dagar = 2 poäng
101 dagar och mer = 1 poäng
Hur kundernas uppfattningar om flygbolagen bedöms
Vi genomförde en undersökning där vi analyserade hur nöjda tusentals av deras kunder är med de olika flygbolagens service och hur snabbt och pålitligt flygresenärernas problem hanteras. Undersökningen omfattades av totalt sju frågor om tillgängligheten till flygbolagens kundtjänst, informationspolicy och passagerarstöd vid flygproblem. Det fanns fem möjliga svar till samtliga frågor, där det sämsta svaret gav 1 poäng och det bästa svaret gav 5 poäng.
1: Hur nöjd var du med möjligheten att nå flygbolagets kundtjänst efter att du informerats om problemet (försening eller inställd flygning)?
2: Hur skulle du bedöma kvalitéen på den information du fick från flygbolaget efter att ditt flyg var försenat eller inställt?
3: Hur snabbt svarade flygbolaget på din förfrågan?
4: Hur nöjd var du med de lösningar som flygbolaget erbjöd för att lindra besvären som förseningen/den inställda flygningen medförde?
5: Erbjöd flygbolaget dig hotellboende om du behövde det?
6: Vad tycker du om den allmänna hjälpsamheten hos flygbolagets personal under händelsen?
7: Baserat på din erfarenhet, skulle du rekommendera det här flygbolaget till andra resenärer?
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt