Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.
Även om passagerare ofta har rätt till ersättning vid inställda flyg ska du vara medveten om att det finns undantag i EU-förordningen som innebär att du som passagerare inte kan kräva ersättning från flygbolaget om ditt flyg ställs in eller försenas.
För många danskar har sommarsemestern precis börjat, vilket kan innebära att en flygresa närmar sig. Då är det bra att känna till sina rättigheter som flygresenär. Det är nämligen inte alltid man har rätt till ekonomisk kompensation vid förseningar eller inställda flyg.
"Det är viktigt att vara medveten om att det faktiskt kan finnas situationer där flygbolag inte är skyldiga att kompensera passagerare om de ställer in ett flyg", säger Benedikte Bolvig Lund, advokat och juridisk direktör på Flyghjälp.
Här är 3 situationer där du som flygpassagerare inte kan kräva ersättning från flygbolaget. Undantagen grundar sig på EU-förordning 261/2004:
1: Om flygningen ställs in på grund av extraordinära omständigheter
Om ditt flyg ställs in eller försenas på grund av extraordinära omständigheter utanför flygbolagets kontroll kan du inte kräva ersättning. Exempel på extraordinära omständigheter är dåligt väder, birdstrike (när flygplanet träffar en fågel), externa strejker (t.ex. flygtrafikledning), politiska oroligheter, säkerhetsrisker eller oförutsägbara tekniska problem.
"Det som passagerarna ska vara medvetna om när det gäller extraordinära omständigheter är att flygbolaget fortfarande har en skyldighet att försöka minimera förseningen så mycket som möjligt, även om den ursprungliga orsaken till förseningen låg utanför deras kontroll. Om de inte lyckas uppfylla skyldigheten att minimera förseningen har passageraren ändå rätt till ersättning", säger Benedikte Bolvig Lund.
2: Om flyget ställs in mer än 14 dagar före avresan
Om flygbolaget informerar dig om den inställda flygningen minst två veckor före det planerade avresedatumet har du inte rätt till ersättning för den inställda flygningen.
För alla inställda flyg alla förseningar på över 5 timmar, oavsett skälet till inställningen eller när den inträffade, måste passagerarna erbjudas återbetalning eller en ny biljett så snart som möjligt.
3: Om flygbolaget erbjuder alternativ transport
Om flygbolaget erbjuder ett alternativt flyg som tar dig till din destination samtidigt som det ursprungliga flyget, kan det också utesluta rätten till ersättning. Beroende på hur lång resan är och hur mycket flygbolaget lyckas minimera förseningen kan ersättningen antingen halveras eller utebli helt och hållet.
Om du är osäker på om du har rätt till ersättning för ditt inställda flyg kan du kontrollera dina möjligheter på 5 minuter på Flyghjälp.dk.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt