Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.
Under årets höstlov har de danska flygplatserna sett en anmärkningsvärd förbättring med betydligt färre inställda och försenade flyg - trots ett rekordstort antal resenärer.
Höstlovet är traditionellt sätt en av de mest hektiska perioderna på de danska flygplatserna. Familjer och semesterfirare flockas här för att komma bort från vardagens stress. Lyckligtvis har det i år inte fått de vanliga konsekvenserna.
Flygbolagen har kraftigt förbättrat sina försenings- och inställningssiffror jämfört med förra året när man tittar på inställda och försenade flyg under den mest trafikerade isolerade veckan på året - vecka 42.
Under vecka 42 år 2023 var 20% av flygen från en dansk flygplats försenade och 3,6% inställda. I år ser det betydligt bättre ut, då endast 14,6% av flygningarna var försenade och 0,4% ställdes in. Ett resultat som sannolikt har gjort reseupplevelsen mycket smidigare för många passagerare.
Frekventa förseningar på andra europeiska flygplatser
Medan de danska flygplatserna har presterat bra i år, är situationen annorlunda på andra europeiska flygplatser. Vid en jämförelse av andelen flygförseningar på 15 minuter eller mer var Storbritannien särskilt drabbat. Här hade Heathrow och Gatwick i London förseningar på 28,2% respektive 38%, medan 2,2% respektive 0,76% av alla flygningar ställdes in. Ännu värre var det i Lissabon i Portugal, där över hälften av alla flygningar (56,9%) var försenade.
Danska flygplatser är på rätt
De danska flygplatserna visar förbättringar både jämfört med förra året och jämfört med andra europeiska flygplatser. Denna positiva utveckling skapar optimism hos flygkompensationsföretaget Flyhjælp, som ser fram emot fortsatta förbättringar av reseupplevelsen.
"Vi är glada över att se en förbättring av flygbolagens verksamhet eftersom det inte bara gynnar resenärerna utan även branschen som helhet. Vårt engagemang för att stödja flygpassagerarnas rättigheter kommer att fortsätta så att vi tillsammans kan säkerställa en ännu bättre reseupplevelse i framtiden", säger Benedikte Bolvig Lund, advokat och juridisk direktör på Flyhjælp.
Det finns dock fortfarande utmaningar med både avbokningar och förseningar, så om du tillhör de olyckliga som har upplevt en försening på över tre timmar eller en avbokning, kom ihåg att EU-resenärer har upp till tre år på sig att kräva ersättning för flygproblem. På Flyhjælps webbplats kan du beräkna hur mycket ersättning du har rätt till om du har upplevt reseproblem under de senaste tre åren.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt