Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
*Observera att detta är ett pressmeddelande för dansk press och att innehållet är i enlighet med detta.
Resebolagen rapporterar om ett stort intresse för semesterbokningar i söder under årets mest hektiska isolerade vecka - vecka 42. Den höga efterfrågan innebär att många resenärer väntas, vilket kan leda till förseningar och avbokningar. Benedikte Bolvig Lund, advokat och legal director på Flyghjälp, berättar om fem viktiga rättigheter som du som passagerare behöver känna till om olyckan är framme.
Höstlovet står för dörren och rekordmånga danskar väljer att flyga till soligare och varmare breddgrader. De stora resebyråerna upplever en massiv ökning av försäljningen av höstlovsresor jämfört med samma tid förra året.123
Generellt sett verkar det som att danskarnas reslust ökar. Enligt Danmarks Statistik var det 16,5 miljoner avresande passagerare från danska flygplatser under 2023, vilket är 2,5 miljoner fler passagerare och en ökning med 18% jämfört med 2022. Om man bara tittar på Köpenhamns flygplats var det en ökning med 2,3 miljoner passagerare under 2023, eller 21% fler avresande passagerare jämfört med 2022.
"Med ökad trafik på flygplatserna finns det en risk att inte allas resa går som den ska. Därför är det viktigt att du som flygpassagerare är medveten om dina rättigheter om förseningar eller inställda flyg inträffar under resans gång. Det råder ingen tvekan om att strejker, inställda flyg och förseningar kan förstöra en annars bra semester - särskilt om du inte känner till dina rättigheter. Det är därför det är så viktigt att informera sig i förväg", säger Benedikte Bolvig Lund.
Känn till dina rättigheter innan olyckan är framme
Att få den ersättning du har rätt till kan vara en tids- och energikrävande kamp, men här är de fem viktigaste sakerna som flygresenärer bör känna till i händelse av problem:
1. Rätt till mat under långa väntetider på flygplatsen
Om du upplever en lång väntan på flygplatsen har du rätt till catering, inklusive drycker, måltider, telefonsamtal och till och med hotellboende. Vid förseningar på över fem timmar eller inställt flyg kan du välja att få full återbetalning eller gratis alternativ transport från flygbolaget.
2. Ersättning vid förseningar på 3 timmar eller mer
Om du kommer fram till din destination med en försening på mer än tre timmar kan du kräva ersättning på upp till 4 500 DKK från flygbolaget i fråga. Detta gäller även för missade anslutningsflyg, förutsatt att båda flygen ingår i samma bokning.
3. Skriv inte under eller acceptera erbjudanden som kan begränsa dina rättigheter
Om du till exempel accepterar en värdecheck kan det innebära att du förlorar din rätt till ersättning. Se därför alltid till att kontrollera vad erbjudandet eller värdebeviset innebär för din rätt till ersättning innan du accepterar det.
4. Rätt till ersättning vid plötslig strejk
Enligt EU-domstolen är plötsliga strejker bland flygbolagets personal (piloter, stewards/värdinnor, markpersonal) som organiseras av fackföreningar inte en extraordinär omständighet. Därför måste flygbolaget kompensera dig för både inställda flyg och förseningar som orsakas av dessa strejker. Om strejken leder till att ditt flyg ställs in med kort varsel eller blir kraftigt försenat, är flygbolaget skyldigt att ordna alternativ transport så snart som möjligt. Om flygbolaget inte har vidtagit alla rimliga åtgärder för att minimera effekterna av strejken kan du ha rätt till ersättning.
5. Tre års tidsfrist för att begära kompensation för flygproblem
Flygresenärer inom EU har upp till tre år på sig att kräva ersättning för flygproblem. På Flyhjælps webbplats kan du beräkna hur mycket ersättning du har rätt till om du får problem med dina resplaner under höstlovet.
De rättigheter som nämns ovan fastställs i EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter. Läs mer om EU:s passagerarrättigheter och om du vill kontrollera om du har rätt till ersättning här.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt