Flyghjalp-logo-2.png

Vilket är det mest miljövänliga flygbolaget?

February 2021

Senasta inlägget

Flygsäkerhet och de senaste innovationerna: Vad kan vi förvänta oss?

September 2023

Vilket är det mest miljövänliga flygbolaget?

De flesta är medvetna om att flygresor inte är det bästa för vår miljö. Flygtrafiken stod under 2019 för 12% av det totala CO2-utsläppet från alla transportmedel. Även om det i procent inte låter som särskilt mycket, motsvarar det ändå till 915 miljoner ton CO2. Vissa flygbolag är dock bättre än andra på att minimera sina utsläpp. Den tyska ideella organisationen Atmosfair som sedan 2005 har bidragit till den globala CO2-kampen, har hittat det mest miljövänliga bolaget i deras luftfartsindex.

I Atmosfairs luftfartsindex har man jämfört koldioxideffektiviteten hos de 200 största flygbolagen i världen. Man har gjort bedömningen utifrån faktorerna; flygtyp, hur tätt man sitter och hur man utnyttjar platsen på flyget. Man kan som högst få 100 effektivitetspoäng, vilket är det mest optimala flygbolaget kan uppnå utifrån den teknologi som finns idag. Atmosfair har valt att exkludera lågprisbolagen, eftersom dessa flyg oftast är fullpackade pga. av de låga priserna. Utsläppet per passagerare är därför något lägre, och denna parameter skulle vara tillräcklig för att sätta lågprisbolaget högst upp på listan. De är därför inte medräknade.

 

TUI Airways toppar listan

Med ett resultat på 79,3 effektivitetspoäng är brittiska TUI Airways uppskattat att vara det flygbolag som släpper ut minst CO2. TUI har under några år haft fokus på hållbarheten i hela bolaget och i deras flygavdelning har de alltså visat sig världsbäst när det kommer till miljövänliga flygbolag.

Effektivitetspoängen steg i hög grad då flygbolaget investerade en stor summa pengar på att byta ut de flesta av deras flygplansmodeller till Boeing 787 Dreamliner och Boeing 737 MAX, som använder 20% respektive 15% mindre bränsle än deras tidigare modeller. Men det område de varit bäst på, är deras förmåga att utnyttja sittplatskapaciteten så bra som möjligt.

Dessutom har de även haft stort fokus på att reducera flygtiden i syfte att inte släppa ut lika mycket CO2. Detta har TUI gjort genom att t.ex. byta ut sina stålbromsar mot keramiska som reducerar vikten på planet och därmed ökar farten. Dessutom har de optimerat deras rutter och scheman när det kommer till rengöring. TUI har också haft fokus på små ändringar som att sortera avfall på planet, samt reducera användningen av papper genom att använda tablets och smart phones, när så är möjligt.

 

Europeiska flygbolag är de mest CO2-vänliga

De europeiska flygbolagen har visat sig vara bäst på området. 5 av de 8 översta på Atmosfairs lista är nämligen europeiska:

  • TUI Airways, Storbritannien - 79,3 effektivitetspoäng 
  • LATAM Airlines, Brasililen - 78,8 effektivitetspoäng 
  • China West Air, Kina - 77,8 effektivitetspoäng 
  • TUI Fly, Tyskland - 77,6 effektivitetspoäng 
  • Transavia, Frankrike - 76,3 effektivitetspoäng 
  • SunExpress, Turkiet - 74,9 effektivitetspoäng 
  • Air Europa Express, Spanien - 73,4 effektivitetspoäng 
  • Condor Flugdienst, Tyskland - 71,8 effektivitetspoäng 

 

Hur ser framtiden ut för CO2-utsläppen från flyg?

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har redan bidragit en del för att minska CO2-utsläppen hos flygbolagen genom att utveckla flygplanstyper som är mer hållbara. Det har dock inte ändrat på tillverkarens ambitioner om att göra flygbranschen ännu grönare.

Boeing har satt som mål att de innan 2030 kommer att kunna tillverka flygplan som kan flyga på 100% hållbart bränsle. För tillfället är det bara tillåtet att blanda 50% hållbart bränsle med konventionellt. Biobränsle kommer från en rad råvaror som t.ex. oätliga plantor, lantbruks- och skogsbruksavfall och icke återanvändbart hushållsavfall.

Det nya biobränslet släpper ut 80% mindre CO2 än konventionellt flygbränsle och kan nå 100% i framtiden enligt forskningsorganisationer som US Department of Energy og Air Transport Action Group.

Elflygplan håller dessutom på att bli verklighet och här finns det potential för att avlasta miljön för stora mängder CO2. Det finns visserligen vissa utmaningar vid produktionen av elflygplan. Batterierna som skall driva flygplanen väger och kostar för mycket för tillfället. Dessutom skall flygplatserna ha tillgång till betydligt större mängd elektrisk energi än idag.

Framtiden för denna typ av flygplan ser dock positiv ut. Redan nu flyger det runt små elflygplan med plats till få personer, som kan användas till korta distanser. Kan man utveckla batterier med större effektivitet per kilo, kan den här flygtypen ta fart. 

 

Faktaruta - Om Flyghjälp

Sedan 2014 har Flyghjälp hjälpt över 150 000 passagerare att få ekonomisk kompensation och återbetalning för försenade och inställda flygresor. Det kostar inget att upprätta ett ärende hos oss.

Av Frederik Hedegaard