Flyghjalp-logo-2.png

Vad gör man när flyget är överbokat?

March 2019

Senasta inlägget

Ska du resa på höstlovet? Läs om dina flygrättigheter här

September 2024

Vad gör man när flyget är överbokat?

Den 9 april 2017 blev en man tvingad att gå av United Airlines flyg. Det slutade i ett blodigt slagsmål mellan passageraren och säkerhetspersonalen, en händelse som också blev viral på sociala medier.  

Det här exemplet är det mest våldsamma som man har sett när det gäller konsekvenser av överbokning. Medierna tog också upp situationen, vilket gjorde att händelsen spreds ytterligare och resulterade i att flygbolaget United Airlines hamnade i mycket dålig dager. På bara några timmar jönk United Airlines aktiekurs med 5,8 miljarder kronor.

Trots det påverkade inte händelsen något i det stora hela. Fast många fortfarande minns vad som skedde, är United Airlines i dagsläget större än någonsin och från det att händelsen utspelade sig fram till slutet av 2018 hade United Airlines aktiekurs stigit med 13 miljarder. Den hade alltså stigit med mer än vad företaget förlorade och United Airlines fortsätter att överboka flygplanen. 

overbooking av flyget

Men varför överbokar bolagen flygen med en gång? Är det inte mer lönsamt att ha ett bättre system och på så sätt undvika förluster på nästan sex miljarder kronor?

I den här artikeln dyker Flyghjälpen ner i de här frågeställningarna och tar reda på varför överbokningar görs och varför flygbolagen inte gör något för att undvika att det sker.

Hur ofta överbokas flygen?

Det är inte otur som gör att flygplanen är överbokade, det är ett strategiskt val från flygbolagen som utgår ifrån att alla inbokade passagerare inte dyker upp. Det är omöjligt att veta hur ofta flygbolagen överbokar sina plan. Den bästa källan jag har att luta mig mot för att ta reda på hur ofta flygbolagen överbokar sina flyg är Europakommissionens rapport SWD/2013/062.

Rapporten beskriver hur många som frivilligt, eller ofrivilligt, har avstått sina flygsäten och enligt rapporten upptäcker 0,04 % av alla passagerare att de är överbokade. Det går att anta att flygbolagen överbokar planen oftare än vad som upptäcks eftersom varje nekad överbokning inte ger några pengar in. Överbokning är en av de vanligaste anledningarna till missnöje som riktas mot flygbolaget. Överbokning är alltså en klar orsak till att de nuvarande kunderna inte kommer vara flygbolagets framtida kunder. Hur många reella överbokningar flygbolagen gör vet jag inte men jag menar att det bör vara betydligt fler än de avslöjade 0,04 %, för att det ska vara lönsamt för flygbolagen.

Överbokning sker dock inte utan påföljder. Den värsta konsekvensen är nog den som United Airlines fick uppleva, men den skylldes nog snarare på deras sätt att hantera en överbokning än själva överbokningen. Ofta erbjuder flygbolagen en ekonomisk kompensation för besväret om man i gengäld accepterar att bli ombokad på ett annat flyg. Låt bli att acceptera pengarna! Du kan ha rätt till betydligt mycket mer.

Du kan vara berättigad till en mycket större kompensation om du nekar till att låta flygbolaget boka om dig och istället kräver kompensation i efterhand. Den rättigheten försvinner om du tar emot pengarna för då ser lagen det som att du har ingått en frivillig uppgörelse.

Tyvärr har du inte alltid rätt till kompensation när du har blivit nekad att gå ombord på planet. Din rättighet till kompensation styrs av flera olika faktorer och du skall vara medveten om att flygbolaget kan försöka lura dig.

Jag vet vad du tänker. Hur gör man för att inte bli lurad av flygbolaget? Hur får man den kompensation som man egentligen har rätt till? Det kan vara svårt att förklara rent konkret men här är i alla fall ett försök till att göra det.

Vad gör man om man blir nekad att gå ombord?

Först och främst vill jag råda dig till att ta kontakt med en service som Flyghjälpen så att vi kan guida dig i situationen och tala om för dig precis vad du ska göra för att få högsta möjliga ersättning.

Det är dock inte alltid som du har möjlighet att ringa och för de situationerna har jag följande steg för steg-guide.

1. Ta reda på om du omfattas av förordningen

Förordningen som du ska omfattas av för att ha rätt till kompensation är EU-förordning 261/2004. För att omfattas av förordningen skall du flyga från ett EU- eller EES-land. Du kan även omfattas om du flyger från ett land utanför EU till ett land inom EU. Om du flyger till ett land inom EU omfattas du av förordningen förutsatt att du reser med ett flygbolag som har sitt huvudkontor i ett EU-land.

Det är mycket att ta reda på men om du har kontrollerat att du omfattas av förordningen kan du gå vidare och låta flygbolagen svara upp mot lagen. Om du inte omfattas av lagstiftningen är det mer bekymmersamt. Det finns andra lokala lagar som kan ge dig rätt till kompensation men det är få länder som har en sådan lagstiftning.

Några flygbolag har även sina unika versioner av kompensation, en typisk sådan är ett premiummedlemskap som man väljer att köpa till före flygresan. Om du inte har någon som helst rätt till kompensation kan det vara en bra idé att acceptera flygbolagets ursäkt och eventuell ekonomisk ersättning samt att acceptera en ombokning.   

Du kan läsa mer om exakt vad, när och varför din resa omfattas av förordningen på Flyghjälps sida om problem vid krav på kompensation.

2. Få skriftlig på att din ombokning är orsakad av överbokning

Flygbolagen kan försöka att neka dig din rätt till att få kompensation senare genom att påstå att ombokningen sker av andra orsaker. Genom att kräva att få skriftligt bevis på att din ombokning beror på överbokning, kan du helt undgå det problemet.

Du kan även räkna ut hur stor kompensation du har rätt till med hjälp av Flyghjälps kompensationsuträknare.

3. Få dina extrautgifter täckta

När du har tagit reda på att du omfattas av förordningen och har fått skriftligt bevis på att din ombokning beror på överbokning, är du garanterad kompensation.  

Utöver det är du berättigad att få alla dina extraomkostnader, som du har medan du väntar på att bli ombokad, ersatta. Sådana extrautgifter kan till exempel vara mat och dryck som du har köpt under tiden som förseningen pågår. Kom ihåg att få och spara alla kvitton för dina extra utgifter eftersom varken domstolen eller flygbolaget kommer att ersätta utgifterna om du inte har kvitton.  

För att bli expert på extrakostnader, när, var och hur du kan få dem ersatta, kan du läsa Flyghjälps guide om extrautgifter.

4. Kräv att få din kompensation

Du har gjort allt annat, säkerställt att din resa omfattas av EU-förordningen och du har sett till att få ett skriftligt bevis på att din ombokning är flygbolagets fel, nu är det dags att kräva in pengarna du har rätt till.

Det finns olika vägar att gå när du kräver kompensation. Du kan kräva ersättning direkt av flygbolaget och själv föra din talan. Kom ihåg att räkna ihop dina extraomkostnader och ta med dem i ditt krav till flygbolaget.

Du kan även välja att använda dig av en juridisk mellanhand, som Flyghjälp, som har expertkunskapen och driver ditt ärende rättsligt.

Klicka här för att påbörja ditt ärende hos Flyghjälp.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på mejl [email protected]

Av Philip Brechmann