Flyghjalp-logo-2.png

Nedan kan du få en länk för att följa ditt ärende

Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.

Flyghjälps guide till SAS-strejken

May 2019

Senasta inlägget

Strejk: det värsta vid inställda flyg

May 2019

Flyghjälps guide till SAS-strejken

Många SAS-passagerare är just nu kvar på flygplatserna världen över och det är inte alltid lätt att veta hur man som passagerare kommer vidare härifrån. Om du är på Londons flygplats och inte kan komma hem, eller på Köpenhamns flygplats och inte kan åka på semester, har du samma möjligheter för att nå din destination på ett rättvist sätt.

Lagen kring det området är inte förutsebar och är inte lätt att förstå på ett enkelt sätt. Flyghjälp har skapat följande guide till dig, där du kan på ett förutsägbart sätt veta vad du skall göra nu.

Nedanför visas ett flowchart, som du kan använda för att guida dig i din situation, under den hittar du en 6-stegs guide, du kan använda till att hitta din metod härifrån.

SAS strejke - kan jeg købe nye flybilletter?

Utöver att du har rätt till att få återbetalning för dina nya biljetter och andra extrautgifter, har du också rätt till kompensation upp till 6.500 sek.

 

Mitt flyg är inställt – vad gör jag nu?

Om ditt flyg är har blivit påverkad av den nuvarande SAS – strejken, rekommenderar vi att göra följande:

  1. Ta kontakt med SAS och efterfråga nya flygbiljetter så att du kan nå din destination. Om SAS kan erbjuda dig en ombokning innanför en rimlig tid, kan du själv inte köpa nya biljetter. Rimlig tid innebär som regel den tid det tar för att flyga fram och tillbaka mellan din destination. 

  2. Om SAS inte kan omboka dig innanför en rimlig tid, kan du välja att köpa en ny biljett till destinationen med flyg eller annat transportmedel och få SAS till att återbetala denna utgift därefter. Se till att få dokumentation på att SAS inte kan hjälpa dig, så att du kan bevisa detta på en senare tidpunkt.

  3. Spara alla dina kvitteringar under din avbokning. Om du är i behöv för att övernatta, eller om du skall ha mat och dricka under avbokningen, skall flygbolaget också återbetala detta.

  4. Även om du har blivit erbjuden en ny resa till destinationen, kan du söka kompensation upp till 6.500 sek för dem besvären som avbokningen har påverkat dig.

  5. Kom ihåg att din utresa och hemresa är 2 separata resor som du kan söka kompensation för. Detta betyder alltså, att bägge flygningar på en helgresa med SAS kan resultera i kompensation upp till 6.500 sek.

  6. Du kan antigen försöka att ta kampen mot flygbolaget själv, eller upprätta ett ärende på Flyghjälp.se, om du vill att vi skall inhämta kompensationen och dina utlägg för dig mot ett arvode på 30% inkl. moms av det inhämtade. Flyghjälps jurister brukar ofta inhämta kompensationen snabbare, och du får den samma andel av kompensationen, även om ärendet drivs till domstol.

Flyghjälps värdering av SAS – strejken

Flyghjälp har, trots SAS meddelanden, bedömt att dessa SAS strejken är kompensationsberättigad och tar därför alla ärenden av denna typen helt till rätten. Efter meddelanden från SAS, kommer dessa ärenden garanterat till att drivas in för domstol.

Du kan därför välja om du vill ta ditt ärende till rätten mot SAS eller låta Flyghjälp driva ditt ärende och få kompensation upp till 6.500 sek. utöver diverse utgifter du har haft till extrautgifter, t.ex. en ny resa.

Ovanstående slutsats som Flyghjälp har kommit fram till, beror på en ny dom som blev avsagt förra året. Det dombeslutet skapar ett underlag för dem använda lagarna i denna typ av strejksituation, vilket är fallet för SAS.

Vår advokat Rune Strøm yttrar sig:

 

  • I betraktning av att SAS har haft kännedom till strejken ca. en månadstid samt att det är en talan om intern strejk, är det vår bedömning, att strejken är kompensationsberättigad. – Rune Strøm Danvold, advokat och chef för rättssaksavdelningen

 

Om du har frågor, är du välkommen till att kontakta oss på e-mail hello@flyghjalp.se eller telefon +46 31 308 88 12 – så kommer vi försöka att hjälpa dig till din destination på ett rättvist sätt.

Önskar du att Flyghjälp skall inhämta din kompensation, kan du upprätta ett ärende genom att utfylla vårt ärendeformulär.

Av Mathias Krogh

Gå med i vår gemenskap

Har du redan ett ärende?