Flyghjalp-logo-2.png

Ersättning vid paketresa - Läs om dina flygrättigheter

October 2024

Senasta inlägget

Upptäck de bästa julmarknaderna i Europa - Läs vår guide här

November 2024

Rättigheter och ersättning vid paketresa

Om du drabbas av ett försenat eller inställt flyg men har köpt ditt flyg som en del av en paketresa finns det särskilda omständigheter som du bör känna till. Det är inte säkert att du alltid har rätt till ersättning. En paketresa är när du köper en kombination av två eller flera typer av resetjänster för samma semester/resa. Detta inkluderar transport, boende och hyrbil. En paketresa kan antingen vara förbeställd eller en skräddarsydd paketresa där du har valt de tjänster som just du vill ha.

 

Din resa definieras som en paketresa om:

 

  • Du bokar resetjänster som antingen är ihopsatta eller helt enkelt med hjälp av en återförsäljare, detta kan vara en researrangör, en online eller fysisk resebyrå eller genom ett enda avtal.

 

eller

 

  • Du beställer resetjänster genom separata avtal med flera olika leverantörer och minst ett av följande villkor är uppfyllt:
    • Du köper resetjänsterna från en enda leverantör.
    • Om resetjänsterna säljs till ett enda pris.
    • Om resetjänsterna antingen marknadsförs eller säljs som ett ”paket”.
    • Om resetjänsterna är paketerade från en leverantör som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster
    • Om du köper ett ”click and collect”-paket där du köper resetjänster från olika leverantörer men via samma onlinebokningssystem.

 

Dina rättigheter i samband med paketresan beror på din bokning

Om det sker ändringar i din paketresa ska du alltid klaga direkt till din researrangör - även om ändringarna görs av flygbolaget. Du kan dock också vända dig direkt till flygbolaget.

 

Om du drabbas av inställt flyg eller flygförsening i samband med en paketresa har du rätt till ersättning eftersom du omfattas av EU-förordning 261. Samma regler gäller som vid inställt eller försenat flyg, och du kan få ersättning på upp till 7 200 SEK beroende på flygsträckan.

Resten av paketresan, inklusive hotell och hyrbil, omfattas av paketreselagen och du får ersättning eller skadestånd i enlighet med den.

 

Dina rättigheter - ersättning vid paketresa

Dina rättigheter i samband med paketresor fastställs i EU-direktiv 2015/2302, som har genomförts i paketreselagen. Alla dina rättigheter i samband med paketresor beskrivs här.

 

Observera att Flyghjälp endast kan hjälpa dig vid ändringar, avbokningar och förseningar avseende flyg och inte hotell, annan transport och liknande.

 

Vad paketreselagen säger vid ett försenat flyg

Om du upplever en flygförsening på en del av en paketresa har du i allmänhet rätt till ersättning på upp till 7 200 SEK om du anländer till din destination 3 timmar (eller mer) senare än förväntat.

 

För att du ska ha rätt till ersättning för ett försenat flyg på en paketresa krävs det:

 

  • Att du har checkat in i tid.
  • Din flygförsening inträffade för högst 3 år sedan.
  • Att flygbolaget självt är skyldigt till flygförseningen.
  • Ditt flyg lyfte inom EU (oavsett flygbolag) eller landade inom EU (om det gäller ett europeiskt flygbolag).

 

Vad paketreselagen säger vid ett inställt flyg

Om du har bokat en paketresa och råkar ut för ett inställt flyg har du i allmänhet också rätt till ersättning på upp till 7 200 SEK.

 

Dina rättigheter vid paketresor och inställda flyg:

 

  • Du har rätt till full återbetalning av biljettpriset vid inställt flyg.
  • Om det inställda flyget är en del av en resa med mellanlandningar har du rätt till en returbiljett till den första avreseorten så snart som möjligt, eller
  • En ny flygbiljett till slutdestinationen så snart som möjligt. Om flygbolaget inte kan erbjuda den första tillgängliga flygavgången måste de betala för resan med ett annat flygbolag, eller
  • För en ny flygbiljett med ett senare avresedatum som du väljer, i mån av tillgång.
  • Du kan dessutom även ha rätt till mat och dryck, transport och logi, beroende på hur omfattande den inställda flygningen är.

 

Behöver du hjälp med att få din ersättning eller har du frågor om dina rättigheter vid paketresor i samband med dina flygningar? Du kan skapa ett ärende på 3 minuter hos Flyghjälp eller skicka ett e-postmeddelande till oss på service@flyghjalp.se.

Av Sine Wainoe