Senasta inlägget
Hantering av missade anslutningsflyg på grund av förseningar: Dina rättigheter och alternativ
January 2025
Som ett europeiskt flygbolag ska Norwegian följa EU-förordningen 261/04 som reglerar flygförseningar. I förordningen står det att du som resenär har rätt till kompensation vid flygförseningar. Kompensationens storlek beror på den planerade resans längd och förseningens omfattning.
Det är möjligt att få upp till 4500 kronor (600 euro) i kompensation från Norwegian. Vi kommer att ta upp mer om din rätt till kompensation längre ner i artikeln.
Vi rekommenderar att du tar reda på dina rättigheter och sätter dig in i regelverket gällande flygförseningar om du vill ansöka om ersättning från flygbolaget. Om du drabbas av en Norwegian försening har du rätt till att få gratis mat under väntetiden, förutsatt att förseningen har varit av tillräckligt omfattande i förhållande till resans längd.
Det vill säga resor under 1500 kilometer med en försening på mer än två timmar; resor mellan 1500 och 3500 kilometer med förseningar på mer än tre timmar; och slutligen resor längre än 3500 kilometer med förseningar som överstiger fyra timmar.
Om förseningen skulle överstiga fem timmar har du, oavsett hur lång din resa är, rätt till gratis måltider. Utöver det har du även möjlighet att få din biljett återbetald, eller om du har påbörjat resan, rätt att kräva att få en returbiljett till resans utgångspunkt.
Om du måste övernatta innan din resa kan fortsätta, oavsett om det är en fortsättnings- eller returresa, är det flygbolaget som ska betala dina utgifter för hotell och transport till och från flygplatsen.
Norwegian - Inställt flyg
Har du drabbats av att ditt flyg har blivit inställt, och det har hänt utan att du har blivit informerad om det i tillräckligt god tid, har du också rätt till kompensation. Det är samma regler som gäller för inställda flygavgångar som de som gäller vid förseningar. Du har rätt till gratis måltider och eventuella utgifter som tillkommer i form av övernattning och transport ska betalas av flygbolaget.
Ersättning från Norwegian
Som vi har nämnt tidigare i artikeln har du möjlighet att ansöka om ekonomisk ersättning från flygbolaget om du drabbas av en försening som är längre än tre timmar. Det gäller oavsett hur lång resan är. Detsamma gäller om du inte har blivit informerad om en inställd avgång i tillräckligt god tid. Hur stort ersättningsbelopp du har rätt till beror på resan längd. Vid resor vars längd understiger 1500 kilometer kan du ha rätt till en kompensation på 250 euro.
För resor som är mellan 1500 och 3500 kilometer är beloppet 400 euro och för resor som är längre än 3500 kilometer, 600 euro.
Om du ansöker om kompensation på grund av en försening ska du vara uppmärksam på att flygbolaget har rätt att minska ditt ersättningskrav med 50 % ifall de har kunnat boka om din resa så att den nya resans ankomsttid stämmer överens med den planerade resans.
Du kan bara ansöka om ersättning från Norwegian om resans försening eller inställda avgång beror på något som flygbolaget har kunnat påverka. Orsakas problemen av det som kallas för särskilda omständigheter (force majeure), till exempel dåligt väder eller strejk, är det händelser som flygbolaget inte har kunnat förutse och heller inte påverka.
Du kan bli erbjuden kompensation i form av rabattkuponger eller någon annan form av tillgodokvitto. Om det är en lösning som du föredrar krävs det att du ger ditt skriftliga godkännande innan ersättningen betraktas om giltig. Det är viktigt att du sparar alla kvitton och all information som du har fått i samband med din resa eftersom det är dokumentation över resans förlopp.
På Flyghjälp.se kan du ange den information som du har och få din kompensation beräknad utan att det kostar något.