Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Vad har hänt med resan? Nedan kan du klicka och läsa om dina rättigheter:
Min resa är inställdt
Jag har inte blivit informerad av flygbolaget om status på min resa
Min resa är inställd
Jag har köpt en charterresa
Jag har köpt min resa via en tredje part
Resinformation
Konflikten i Ukraina har påverkat flygresor i och omkring Europa. Bland annat har luftrummet över Ukraina och Ryssland stängts, och man har infört förbud mot ryskt flyg till europeiska länder, samt förbud för europeiska flyg till Ryssland osv.
Om flygbolaget har ställt in din resa, är du inte utan rättigheter. Om resan, till följd av konflikten är inställd, har du fortfarande rätt till:
1. Återbetalning av flygbiljettenens fulla pris
2. Ombokning av resan till en annan tidpunkt
3. Ett presentkort på minst samma belopp som den ursprungliga biljetten.
Det är passagerarens eget beslut, vilket av de tre man önskar. Vissa flygbolag försöker dock att pressa kunden till att välja presentkort, eftersom de då behöver återbetala hela beloppet. Om man väljer att acceptera ett presentkort skall man vara säker på att flygbolaget inte gått i konkurs, eftersom presentkortet därmed inte har något värde. Var uppmärksam på detta och fortsätt att kräva dina rättigheter om flygbolaget vägrar att hjälpa. Då kan du upprätta ett ärende här nedan
Om din inställda resa orsakats av restriktionerna i samband med konflikten i Ukraina, har du inte rätt till kompensation, utan enbart återbetaning av dina biljetter. Om du önskar hjälp med detta kan du upprätta ett ärende genom att klicka på länken här ovan. Vinner vi ditt ärende är vårt arvode max 30% av vad vi lyckas driva hem. Förlorar vi, har det varit gratis för dig. No cure – no pay.
Är det nödvändigt att driva ärendet i domstol, tillkommer det max 15% av vad vi lyckas driva in. Eftersom det tillkommer ytterligare arbete för vår juridiska avdelning, eller externa advokater, och det föreligger utgifter för rättegångskostnader och liknande.
Är resan inte inställd och du inte inte hört något från flygbolaget måste du vänta tålmodigt. Vi ve tinte när situationen bliver bättre, och vi kan därför inte uttala oss om flygningar till sommaren.
Om du inte har tålamodet att vänta och se vad som händer, skall du inte avbeställa din resa. Gör du det förlorar du alla dina rättigheter för att få återbetalningar. Du kan istället försöka kontakta ditt flygbolag. I vissa fall kommer de att erbjuda ersättning för din resa, även om resan ännu inte ställts in.
Eftersom luftrummen över bl.a. Ryssland är stängt kan detta medföra förseningar mellan Europa och Asien, som skulle ha passerat ryskt luftrum.
Om du din resa är försenad pga. konfikten i Ukraina, reglerna om kompensation för försening gäller ej. Detta pga. krig som är en extraordinär omständighet. Du har därför inte rätt till kompensation.
En resa är en samlad resa om din order innehåller följande:
1. Transport
2. Övernattning
3. Andra reseaktiviteter som t.ex. utflykter.
Om du köpt en resa som blivit inställd, har du rättigheter som du kan använda under konflikten i Ukraina. Man har rättigheter som man kan du har rätt till, bl.a. som ger dig till dig till rätt till hel eller delvis återbetalning av din resa pga. en inställd resa. Du skall därför kontakta den resebyrå som sålt resan till dig. Vissa resebyråer kommer att bara erbjuda dig presentkort, vilket du har rätt till att bestrida, och få istället få pengarna tillbaka. Om en resebyrå antingen bestrider återbetalningen eller inte svarar på dina kontakter till dem, kan du kontakta konsumentverket för att driva dit krav mot resebyrånt.
Har du köpt resan genom t.ex. tredjepart som t.ex. kiwi.com eller flybillet.sk, kan man uppleva en juridisk kamp för att få sina pengar tillbaka. Flygbolaget hävdar att det är tredjeparten som sålt biljetten, som skall returnera pengarna.
Vi rekommenderar att du kontaktar bägge parter för att höra om de frivilligt kommer att återbetala biljetten. Om de inte vilka detta är lagen tydlig, att det är flygbolagetsbolagets ansvar att du få tillbaka din pengar. Och detta det kan vi hjälpa dig med med. Du kan upprätta ett ärende härärende om återbetalning hos Flyghjälp.
Om du söker en överblick över de senaste rekommendationerna som kan svar till svar svar på dit du skall resa, hittar du dem här:
Även om krisen i Krisen i Ukraine är en extraordinär omständighet, är du en helt utan rättigheter. Om du är en situation som beskrivits här, då är du välkommen att kontakta är du välkommen att kontakta oss på mejl kundeservice@flyhjaelp.dk eller på vår chatt. Vi sitter redo att hjälpa dig i just din situation.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt