Flyghjalp-logo-2.png

Vilken knapp skall jag välja på huvudsidan?

Du skall välja den knapp med det alternativ som passar din situation bäst, om din flygresa inte genomfördes som planerat. Om du är tveksam, välj bara den knapp du tror passar bäst, så kommer en rådgivare att bedöma ditt ärende. Här följer några exempel:

  • Om flyget var försenat men avgick vid en senare tidpunkt skall du välja “Försenat flyg”. Du anger förseningens varaktighet senare.
  • Om ditt flyg blev inställt (gick inte) eller du blev ombokad till ett annat flyg (fick nya biljetter), eller om du inte blev erbjuden ombokning och själv köpte nya flygbiljetter - välj då “Inställt flyg”.
  • Önskar du återbetalning av dina flygbiljetter efter inställd avgång pga Covid-19, eller andra omständigheter - välj då också “Inställt flyg”.
  • Har du själv valt att inte resa, även om flyget avgick, t.ex. för att du följde reserekommendationer, kan du tyvärr inte upprätta ett ärende eftersom du i så fall inte har rätt till annan återbetalning än flygskatter.
  • Blev du nekad ombordstigning (avvisad vid gaten) eller flyget var överbokat - välj då “Annat”.
  • Missade du nästa flyg vid en mellanlandning - välj då “Annat”.