Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Läs om hur du får ersättning för försenade och inställda flyg med Finnair - vi hjälper dig att förstå dina rättigheter.
År 2024 genomförde Finnair 113.000 flygningar. Av dessa 113 000 flygningar var 226 försenade med mer än 3 timmar och Finnair ställde in 1 220 flygningar.
Upprätta ett ärende angående:
Har du råkat ut för en försening eller inställt flyg med Finnair? Du kan ha rätt till upp till 6 600 SEK i kompensation om ditt flyg har försenats, ställts in eller överbokats.
Vi är experter på flygpassagerares rättigheter med 10 års erfarenhet och en framgångsgrad på 95% i rättstvister. Du kan vara säker på att ditt fall är i de bästa händerna.
Vi har hjälpt mer än 410 000 passagerare att begära ersättning från flygbolag som Finnair.
Du kan läsa tusentals bra recensioner av oss på Flyghjälps profil på Trustpilot.
Låt oss hjälpa dig att få vad du har rätt till.
Starta ditt ersättningsärende nu
Finnair måste erbjuda sina passagerare ekonomisk kompensation vid förseningar, inställda flyg eller överbokningar enligt EU-förordning 261/2004. Denna lagstiftning skyddar flygpassagerarnas rättigheter och säkerställer att flygbolagen är ansvariga när deras fel orsakar olägenheter för passagerarna.
Enligt EU-förordning 261/2004 har passagerare rätt till kompensation för förseningar och inställda flyg som orsakas av icke-extraordinära omständigheter. Detta gäller även Finnairs flygningar.
Om ditt flyg ställdes in mindre än 14 dagar före avgång kan du ha rätt till ersättning. Ersättningen beräknas utifrån avståndet mellan din start- och slutdestination samt om du blev försenad med en viss mängd timmar.
Kom ihåg att om Finnair har informerat dig om den inställda resan mer än 14 dagar före avresan kan du tyvärr inte kräva ersättning, men du har fortfarande rätt till full återbetalning av biljetten.
Du kan begära ersättning om ditt Finnair-flyg är mer än 3 timmar försenat vid ankomst.
För att vara berättigad till ersättning krävs dock att förseningen låg inom Finnairs kontroll och därmed inte berodde på extraordinära omständigheter, såsom extremt dåligt väder, terroristhot och liknande.
Kompensationsbeloppet beror på förseningens längd och flygsträckan. För att göra det lättare att förstå har vi skapat en tabell som ger en översikt över reglerna i EU 261/2004 för kompensationsbeloppet:
Orsak | Försenad ankomstid | Flygningar under 1.500 km | Flygningar 1.501 - 3.500 km | Flygningar över 3.500 km mellan EU-länder | Flygningar över 3.500 km till/från EU-länder |
---|---|---|---|---|---|
Inställt* | 2 – 3 timmar | 3.000 kr. | 2.400 kr. | 2.400 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | 3 – 4 timmar | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | Mer än 4 timmar** | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
Överbokat | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
*Om avbokningen sker mindre än 7 dagar före den planerade avgången.
** Om avbokningen sker mellan 14-7 dagar före den planerade avgången.
Finnair är det största flygbolaget i Finland och ett av de äldsta flygbolagen i Europa. Sedan starten 1923 har Finnair utvecklats till en ledande aktör inom flyg och transport, med en flotta på mer än 80 flygplan som trafikerar över 100 destinationer över hela världen.
Flygbolaget prioriterar säkerhet, komfort och effektivitet, och detta återspeglas i deras kundnöjdhet. Finnair har vunnit många utmärkelser för sin service och kundnöjdhet, bland annat Skytrax World Airline Award för bästa flygbolag i norra Europa 2017. Men även de bästa flygbolagen har flygningar som är försenade eller inställda, och Finnair är inget undantag.
Det finns flera anledningar till att Finnair kan neka en ansökan. Några av de vanligaste orsakerna är dåligt väder eller strejk bland flygplatspersonalen. Situationer som dessa ligger naturligtvis utanför Finnairs kontroll, men det kan vara svårt att bedöma om förseningen eller inställningen faktiskt kunde ha undvikits.
Om du är osäker på om du har rätt till ersättning trots att din ansökan har avslagits kan du alltid skicka in ett ärende till oss så bedömer vi om det finns skäl för avslaget eller om du har rätt till ersättning.
Ja, alla passagerare med egen plats och biljett, inklusive barn, har rätt till ersättning.
Om Finnair avvisar ditt ärende kommer vi att bedöma om det finns skäl att ta det till domstol. Vi hanterar allt utan någon ekonomisk risk för dig.
Vi arbetar enligt principen "No Cure No Pay", vilket innebär att det inte kostar dig något att öppna ett ärende hos oss, och om vi inte lyckas få fram pengar till dig tar vi inte betalt för vårt arbete.
Men om vi vinner ditt ärende tar vi ut en avgift från vinsten.
Du hittar vår prislista här.
Flygningen måste vara försenad mer än 3 timmar vid ankomst.
Du kan kontakta Finnair direkt via deras webbplats eller telefonnummer. De flesta flygbolag har en procedur för hur man kontaktar dem angående kompensation. Du bör dock vara medveten om att det ofta kan vara svårt att nå någon på flygbolaget och få svar på ditt ärende. Därför rekommenderar vi alltid att du använder ett professionellt företag som vårt för att hjälpa dig med ditt ärende och se till att du får den ersättning du har rätt till.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt