Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.
Har du råkat ut för en försening eller inställt flyg med SAS? Du kan ha rätt till upp till 6 600 kr i kompensation - Kontrollera ditt ärende här enkelt idag!
Upprätta ett ärende angående:
Har du varit med om en försening eller inställt flyg med SAS? Om ditt flyg har varit försenat, inställt eller överbokat kan du ha rätt till upp till 6 600 SEK i kompensation. Enligt EU-förordning 261/2004 har du som flygpassagerare rättigheter som garanterar dig kompensation i dessa fall - och Flyghjälp kan hjälpa dig att få det du har rätt till.
Använd vårt kostnadsfria kalkylator för att snabbt få reda på om du är berättigad till ersättning.
Kontrollera din ersättning här
Vi har hjälpt tusentals kunder att få ersättning från SAS för försenade och inställda flyg. |
Under 2024 genomförde SAS totalt 210 000 flygningar. 45 485 flygningar avgick från Sverige och 45 438 landade i Sverige.
388 av de 210.000 flygningarna var försenade med mer än 3 timmar och passagerarna kan ha rätt till kompensation för förseningar.
1484 SAS-flygningar ställdes in och de drabbade har rätt till återbetalning och eventuell kompensation. |
Om ditt SAS-flyg har ställts in eller försenats under de senaste 10 åren kan du ha rätt till ersättning enligt EU-förordning 261/2004 så länge ett krav har gjorts till flygbolaget inom 2 månader.
Om ditt SAS-flyg ställdes in och du anlände till din slutdestination mer än 3 timmar efter planerad ankomsttid har du i allmänhet rätt till ersättning.
Om du informerades om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före flygningen är reglerna något annorlunda. Här har du rätt till ersättning om du anländer till slutdestinationen bara 2 timmar senare än vad som ursprungligen planerats.
Om SAS ställer in ditt flyg är de skyldiga att erbjuda dig en biljett på nästa tillgängliga flyg, oavsett om det är deras eget flyg eller med ett annat flygbolag. Ofta kommer nästa tillgängliga flyg att anlända några timmar senare än ditt ursprungliga flyg skulle ha anlänt, och ersättningen beräknas därför utifrån skillnaden mellan när du skulle ha anlänt och när du faktiskt anlände.
Obs: Om SAS ställde in ditt flyg mer än 14 dagar före avgång har du tyvärr inte rätt till ersättning, men kom ihåg att du fortfarande har rätt till full återbetalning av din biljett oavsett när inställelsen skedde.
Du har i regel rätt till ekonomisk kompensation om ditt SAS-flyg är mer än 3 timmar försenat. Kompensationsbeloppet beror både på förseningens längd och sträckan på resan. Du kan få en överblick över hur mycket du kan få i ersättning i den blå tabellen nedan.
Om du blir mer än 2 timmar försenad har du också rätt att, inom rimliga gränser, få måltider och förfriskningar betalda av SAS. Tänk på att spara kvitton på det du köper på flygplatsen.
Orsak | Försenad ankomstid | Flygningar under 1.500 km | Flygningar 1.501 - 3.500 km | Flygningar över 3.500 km mellan EU-länder | Flygningar över 3.500 km till/från EU-länder |
---|---|---|---|---|---|
Inställt* | 2 – 3 timmar | 3.000 kr. | 2.400 kr. | 2.400 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | 3 – 4 timmar | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 3.500 kr. |
Inställt/försenat | Mer än 4 timmar** | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
Överbokat | 3.000 kr. | 4.700 kr. | 4.700 kr. | 7.200 kr. |
*Om avbokningen sker mindre än 7 dagar före den planerade avgången.
** Om avbokningen sker mellan 14-7 dagar före den planerade avgången.
För att sammanfatta
Du kan kräva ersättning om:
✅ Ditt flyg var försenat med mer än 3 timmar vid ankomst
✅ Din flygning ställdes in mindre än 14 dagar före avresan
✅ Du nekades ombordstigning på grund av överbokning
Ovanstående regler om ersättning gäller endast i de fall förseningen/avbokningen beror på icke extraordinära omständigheter och ligger inom flygbolagets kontroll.
- Tekniska problem hos SAS (på flygplanet, i interna system etc.)
- Personalbrist (gäller även vid strejk av flygbolagets egen personal)
- Svåra väderförhållanden
- Terrorhandlingar, militärkupper eller politiska oroligheter om de utgör en säkerhetsrisk
- Restriktioner från flygtrafikledningen
- Akut sjukdom eller lidande hos passagerare
- Strejk bland flygledare
När ett flyg är försenat eller inställt är det inte alltid att passagerarna informeras om det specifika skälet. Om orsaken exempelvis är "dåligt väder" - när har vädret varit tillräckligt dåligt för att klassificeras som en extraordinär omständighet? Som passagerare kan det vara svårt att veta när man har rätt till kompensation, men som tur är kan vi hjälpa till!
SAS (Scandinavian Airlines) är ett av Skandinaviens största flygbolag med bas i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. SAS har en flotta på cirka 133 flygplan och flyger till över 100 destinationer i Europa, Nordamerika och Asien (källa: SAS officiella webbplats). SAS grundades 1946 och ägs idag av de skandinaviska länderna Danmark, Norge och Sverige. Flygbolaget erbjuder både inrikes- och utrikesflyg samt reseupplevelser med hotell, hyrbil och mycket mer.
Även om SAS har rykte om sig att ha en pålitlig verksamhet och bra kundservice kan det ändå uppstå problem med flygningar - på grund av det stora antalet dagliga flygningar drabbas SAS regelbundet av förseningar och inställda flygningar, vilket påverkar många passagerare. Om du har upplevt en försening eller inställt flyg med SAS kan du ha rätt till upp till 6 600 SEK i kompensation.
Har du drabbats av en försening eller inställt flyg med SAS?
Kontrollera din kompensation här
Den allmänna regeln är att flyget måste vara försenat i 3 timmar för att en passagerare ska ha rätt till ersättning. I vissa fall kan du dock kräva ersättning för en försening även på 2 timmar. Du hittar en översikt över reglerna för kompensation längre upp på sidan.
Det är möjligt att kontakta SAS direkt för att söka ersättning. I vissa fall är detta dock en krävande process. Om du vill undvika att lägga ner en massa energi på processen kan du naturligtvis bara låta oss göra jobbet.
I Sverige har du rätt till att kräva kompensation angående ett inställt eller försenat flyg i 10 år så länge ett krav gjorts inom 2 månader från flygdatumet.
Ja, du kan fortfarande vara berättigad till ersättning även om du bokade via en resebyrå. Det är SAS som är ansvarig för ersättningen - inte resebyrån.
Om hela din resa består av en bokning och din slutdestination påverkas av en kvalificerande försening eller inställd flygning kan du vara berättigad till ersättning - även för mellanlandningar.
Om SAS avslår ditt ärende kommer vi att bedöma om det finns skäl att ta ärendet vidare till domstol. Vi tar ärendet hela vägen om du vill - utan ekonomisk risk för dig.
Ja, det får de! Barn som har en egen sittplats (och därmed biljett) har också rätt till ersättning - oavsett ålder.
Ja, EU 261/2004 gäller för alla flygningar med ursprung i EU - även inrikesflygningar i Sverige med SAS.
Redo att komma igång? Försenat eller inställt flyg?
Tusentals lyckliga kunder
Vi vinner 98% av våra ärenden
Riskfritt - enkelt och snabbt