Trustpilot score Trustpilot score

Försenat bagage

Vanligtvis ersätter reseförsäkringar typiskt ersättning för försenat, bortkommet eller skadat bagage. Har man en reseförsäkring, så bör man förhöra sig hos denna för att få utbetalt ersättning.

Om man som passagerare inte har tecknat en reseförsäkring, eller ens reseförsäkring inte täcker specifika förhållanden, så är der möjligt för att få hjälp från Konsument Europa, som kan rådge den enskilda passagerare i, hur ersättningen kan uppnås via flygsällskapet.

Rättigheter vid försenat eller bortkommet bagage

För att vara berättigad till kompensation skall man som konsument senast 21 dagar efter, att man har mottaget sitt bagage, skicka ett skriftligt klagomål till flysällskapet. Här skall man göra krav på kompensation för de utgifter man har haft i förbindelse med förseningen och/ eller skadorna av ens bagage.

Vid en ansökan om krav på ersättning till flygsällskapet, så bör man vedlägga dokumentation på en rimlig ersättningsvara och i bästa möjliga omfång skaffa en (Property Irregularity Report) PIR-rapport på flygplatsen, som dokumentation på att bagaget är skadat/ försenat/ försvunnet. Denna PIR-rapport kan vanligtvis hämtas i flygsällskapet disk i ankomstterminalen.

Ersättningsköp vid försenat eller bortkommet bagage

Flygpassagerare är berättigade till att köpa rimliga förnödenheter, när bagaget är försenat eller bortkommet. Rimliga förnödenheter kan tex. vara underkläder, t-shirts, medicin, mobil- eller uppladdare till din dator. I definitionen av rimliga förnödenheter bör man betrakta omständigheterna i relation med ens resa. Om du tex är på affärsresa, bröllop eller begravning kan det tex vara acceptabelt att hyra en kostym.

p>

Det är viktigt att man inte företar orimliga stora ersättningsköp, och att man enbart håller sig till det som utgör behovet. Rimliga utgifter till ersättningsköp kan altid krävas hoss resförsäkringar eller flygsällskapet. Hur mycket man som passagerare är berättigad till ersättningsköp beror på hur länge bagaget har varit försvunnet och vilken destination du har rest till. Utöver att få ersättningsbeloppet, så kan passagerare anmoda om ersättning på upp till 10.000 kr, för bagage som inte har kommit fram.

Även om bagage av och till aldrig kommer fram eller blir försenat, så visar luftfartsinformationssällskapet SITA’s rapport, att det i 2015 uteslutande var 7,3 bagageproblem pr. 1000 flygresande (svarande till 0,73%). Flygsällskapen har tagit vid lära av de många krav på ersättning pga. bagageoregelbundenheter, så i dag är det mer ett undantag än en huvudregel att flygsällskap begår fel med passagerarnas bagage.

Goda råd vid försening eller skadat bagage:

  • Få altid en PIR-rapport på flygplatsen, som dokumenterar att bagaget är försenat/ försvunnit.
  • Undgå dyra ersättningsköp (köp det som är rimligt och nödvändigt).
  • Spara dokumentation på dina utgifter, så dessa senare kan refunderas.
  • Undersök altid om din reseförsäkring ersätter förlusten, innan du rättar kravet direkt mot flygsällskapet.

Har du behov för hjälp beträffande ditt ärende, är du välkommen till att ringa in på +46 10 750 24 03 eller skriva direkt till kundservice hello@flyghjalp.se.

Beräkna din kompensation!

Gör testet och få reda på hur stor kompensation du har rätt till. Såvitt du har krav på kompensation, kan vi hämta in pengarna åt dig – lätt, enkelt och professionellt.

Klicka på knappen och svara på frågorna. Det tar bara 3 minuter.

Fortsätt

Följ oss på Facebook

Kontaktinfo

Dronningensgade 66, 1420 Köpenhamn

+46 10 750 24 03

hello@flyghjalp.se

facebook.com/flyhjaelp

Telefontider

Om Flyghjälp

Vi hjälper flygpassagerare med att säkra sig ekonomisk kompensation för flygförseningar, inställningar och överbokningar. Vi är experter på områdets juridik och står för kommunikationen med flygbolagen.

    Om oss     Jobb     FAQ    
    Resebyrå     Företag     Fullmakt    
    Privatlivspolicy     Villkor