Flyghjalp-logo-2.png

Nedan kan du få en länk för att följa ditt ärende

Om du redan har skapat ett ärende med Flyghjälp och vill hålla dig uppdaterad om ditt ärende kan du få en länk för att följa ditt fall nedan. Du kan också använda länken för att ladda upp nya dokument till ditt ärende eller korrigera din information.

Utvecklingen av elflygplan har drabbats av strömavbrott

January 2019

Senasta inlägget

Flygförsening och inställd avgång med KLM

April 2019

Utvecklingen av elflygplan har drabbats av strömavbrott

Elon Musk fick folk att på allvar tro på elbilar igen. Den amerikanske entreprenören har varit en av de mest innovativa aktörerna gällande den batteriteknologi, som används på marknaden.

Nu försöker vetenskapen att gå ett steg längre och utveckla batteridrivna elektriska flygplan, och de har fått bra fart på utvecklingen av elflygplan runt om i världen.

Boeing, världens största flygplanstillverkare, samarbetar med Zunum Aero för att utveckla det första eldrivna flygplanet som kan användas för kommersiell verksamhet. I England har Easyjet, det brittiska lågprisbolaget, inlett ett samarbete med Wright Electric, som arbetar med batterivetenskap. I vårt grannland Norge genomför det statsägda bolaget Avinor en första flygning med elflyg till sommaren.

 

Batterierna blir tyngre än själva flygplanet

Det finns en stor faktor som håller tillbaka hela utvecklingen. Batteriernas energitäthet. Flyghjälp.se har varit i kontakt med Peter Omand Rasmussen, lektor i elektriska maskiner vid Institut for Energiteknik på Aalborgs universitet, och intervjuat honom om framtiden för elektriska flygplan.

- För att få tillräckligt med energi för att kunna driva ett vanligt flyg på en medeldistansflygning med den teknik som finns nu, krävs det en batterilösning som väger 130 ton. Det är mer än vad hela flygplanet väger när det startar och lyfter, säger Peter Omand Rasmussen.

Zunum aero el-fly

Batterierna ska ha tillräckligt med kapacitet för att kunna lyfta både sin och hela planets vikt, inklusive passagerare, vilket är ett stort problem i och med att batterierna väger så mycket.

Eldrivna flygplan kräver batterier som har en ännu högre energidensitet än vad som finns i de flesta moderna litiumbatterier, till exempel de som sitter i en Tesla S modell 3, enligt Peter Omand Rasmussen. Batterierna står för en stor del av en Teslas vikt då de väger upp mot 530 kg styck.  

 

Vem har råd med elflyg?

Det återstår fortfarande en stor utmaning innan vi kan resa söderöver med ett eldrivet flygplan. Pengarna. Effektiva batterier är svindyra något som även de som drömmer om en Tesla-bil har fått inse.

Ett batteri i de sensaste Tesla-modellerna har ett produktionspris på cirka 100 000 kronor, enligt Rasmussen. Om flygbatterier ska kunna produceras till samma pris per kilo som Tesla-batterierna, skulle ett flygplansbatteripack, som väger 130 ton och som inte ens räcker till kapacitetsmässigt, kosta 26 miljoner kronor.

Det är ytterligare ett problem med batteriflygplan, menar Peter Omand Rasmussen. I skrivande stund är det tillåtet att ha med två laptop-batterier på flyget. De batterierna förvaras i kabinen där det är normal temperatur men utanför, där temperaturen kan gå ner till -55 grader, är det ingen bra miljö för batterier.

Därför måste de placeras i isolerade utrymmen, inte bara i kabinen utan även på andra platser som är utspridda över hela flygplanet. Men uppvärmning kräver fler batterier och så börjar den onda cirkeln om på nytt.

- Vem vet om och när det dyker upp en revolutionerande batteriteknologi och med en tillräckligt hög energitäthet. Jag vet det inte, säger Peter Omand Rasmussen.

 

"Hybrid-flyg är ett PR-trick"

Enligt Peter Omand Rasmussen kommer det alltså ta lång tid innan vi kommer att få se elektriska flyg som realistiska alternativ till de jetförbränningsmotorer som används i dagsläget. Men redan nu arbetar en av världens största flygtillverkare med att göra ett hybridplan till en kommersiell succé. Boeings samarbetspartner, Zunum Aero, förväntar sig att kunna sälja hybridflygplan i mitten av 2020.  

 - Jag anser att snacket om hybrid- och elflyg i första hand är ett PR-trick. Jag är fortfarande skeptisk till hybridflyg, säger Peter Omand Rasmussen.

- Man kan inte förvänta sig en omedelbar vinst, om ens någon överhuvudtaget, med att gå över till hybridflyg. Men om syftet är att göra något för miljön kan man börja nere på marken med att miljöanpassa flygplatserna, vilket är tekniskt möjligt. Alternativt får var och en plantera några träd för varje flygresa eller flygbolagen använda biobränsle, säger Peter Omand Rasmussen.

Flyghjälp.se har försökt kontakta flygsällskapets samarbetspartner, som forskar på elflygplan, för att ta reda på om hybridflyg bara är ett PR-trick. Det var tyvärr ingen som ville uttala sig om saken.

Om de stora ambitionerna kommer kvarstå bland flygtillverkarna återstår att se, men det låter som att du kommer att resa med flygplan med jetmotorer i ett antal år framöver.

 

Faktaruta - om Flyghjälp.se

  • Flyghjälp.se har sedan 2014 hjälpt passagerare att få ekonomisk kompensation vid förseningar
  • Flyghjälp.se har drivit över 3000 juridiska ärenden mot flygbolag gällande ersättning
  • Flyghjälp.se har hjälpt mer än 80 000 försenade flygpassagerare i Danmark, Norge och Sverige

Av Mathias Krogh